TRNAVA. Trnavčania zaplatia za odvoz a likvidáciu komunálneho odpadu od 1. januára o 10 percent viac ako doteraz. Každý obyvateľ bytového domu bude za odvoz odpadu platiť 20,91 eura ročne, obyvatelia rodinných domov od 22,40 eura podľa počtu obyvateľov. Viacčlenné rodiny a niektoré ďalšie skupiny obyvateľov budú mať zvýhodnené sadzby. Všeobecne záväzné nariadenie o miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady schválili dnes poslanci mestského zastupiteľstva. Nariadenie zavádza v súlade s novým zákonom o odpadoch aj nový poplatok za drobné stavebné odpady.
Trnava má v súčasnosti najnižšie poplatky za komunálny odpad zo všetkých krajských miest. Príjmy z nich dosahujú približne 2,6 milióna eur ročne, výdavky za zber, prepravu a likvidáciu odpadov sú každý rok zhruba o 400-tisíc eur vyššie a postupne stúpajú. K vyrovnaniu schodku by okrem zvýšených poplatkov mal prispieť nový zákon o odpadoch, podľa ktorého majú náklady za triedený zber od polovice budúceho roku prevziať na seba organizácie zodpovednosti výrobcov. Nariadenie mesta zavádza aj novú sadzbu za drobné stavebné odpady bez obsahu škodlivín, v Trnave je navrhnutý poplatok 0,02 eura za kilogram tohto odpadu.
Poslanec Bystrík Stanko pri rokovaní o novom nariadení pripomenul, že zvýšenie poplatkov za komunálne odpady je politické rozhodnutie. Dodal, že politici nemôžu robiť vždy len populárne rozhodnutia, niekedy musia pristúpiť aj k nepopulárnym. Upozornil však na ambíciu zaviesť zatiaľ len na sídlisku Linčianska modernejší systém zberu odpadov výmenou klasických kontajnerov za polozapustené kontajnery, čo si vyžiada predbežne 240-tisíc eur.
Z dôvodovej správy k nariadeniu vyplýva, že za súčasný schodok medzi príjmami a výdavkami v oblasti komunálnych odpadov môže záujem Trnavčanov o zberné dvory. Straty spôsobuje aj linka na zhodnocovanie komunálneho odpadu, ktorá je od spustenia do prevádzky v septembri 2012 stratová, pretože o jej výsledný produkt určený pre spaľovanie v cementárňach nie je veľký záujem. V tomto roku sa očakáva, že vyprodukuje stratu až 200-tisíc eur. Zvýšené náklady spôsobujú aj čierne skládky rôznych odpadov.