TRNAVA. Práce na svetelnej križovatke ulíc Rybníková, Špačinská, Bučianska a Hlboká sa rozbehli ešte 20. októbra. Ich cieľom je výmena starého zrolovaného asfaltu v niektorých jazdných pruhoch.
Všetky, okrem tých na Špačinskej, zalievajú cemento-betónovou zmesou, ktorá má vydržať aj vysoké teploty počas leta. Obnova sa robí za plnej premávky, sprevádzajú ju viaceré obmedzenia. Kolóny sa tvoria hlavne počas špičky. Dokončenie križovatky pôvodne odhadli na koniec novembra.
Tri pruhy sú už hotové
V súčasnosti sú už hotové tri štyridsať metrové úseky na Bučianskej, Rybníkovej a Hlbokej. Minulý pondelok (9. november) už po nich jazdili autá. Po spustení pruhov odstavili zasa tie vedľajšie. Pôvodný asfaltobetón už vyfrézovali a uložili podklad z kameniva spevneného cementom. Koncom minulého týždňa už tuhol. Potom navŕtali do betónu ešte oceľové kotvy na spevnenie. Nakoniec to celé zabetónovali.
Počas tohto týždňa je technologická prestávka. „Aby bola dĺžka tuhnutia minimalizovaná na čo najkratšie obdobie, sú do betónu dodávané prísady, ktoré zaručujú 90 percentnú pevnosť po 10 až 14 dňoch. Na základe skúšok pevnosti z 1.etapy betonáže odhadujem, že dopravu budeme na tieto tri jazdné pruhy pustiť už 25. novembra,“ potvrdil Roman Stacho z mestského odboru dopravy. O necelý týždeň skôr než plánovali. Pred úplným otvorením križovatky ešte dokreslia čiary a osadia signalizačné slučky pre dynamické riadenie semaforov.
Najhoršia fáza je už za nami, tvrdia policajti
Počas rannej a poobednej špičky riadia premávku dopravní policajti. Podľa Martiny Kredatusovej, krajskej policajnej hovorkyne, najhoršia fáza, kedy fungoval iba jeden jazdný pruh, je už preč. „Situácia sa trocha uvoľnila sprejazdnením ďalšieho jazdného pruhu. Polícia bude aj naďalej dohliadať a riadiť cestnú premávku, tak , aby nedochádzalo ku kolíziám,“ dodala. Do piatku trinásteho (13. november) nedošlo na tejto križovatke k žiadnej nehode.
Viacerí vodiči v podnetoch, ktoré dorazili do redakcie, majú pocit, že na stavbe nie je dostatok robotníkov. Niektorí si myslia, že tak frekventovaný dopravný uzol by sa mal robiť zasa nonstop. „Sme si vedomí, že obdobie tuhnutia betónu, keď sa na stavbe nepracuje, je pre mnohých tŕňom v oku, ale bohužiaľ tieto technologické prestávky nevieme viac minimalizovať. Každý stavbár to však chápe, a ostatným sa to musí len vysvetliť,“ odpovedal Stacho s tým, že obnova nemá žiadny časový sklz. Práve naopak.
Na realizáciu predbežne vyčlenili 200 tisíc eur, hradia ich z bežných výdavkov rozpočtu mesta určených na opravu a údržbu komunikácií.
CB vozovky v Trnave sú už na viacerých miestach a zatiaľ sa mestu osvedčili. Pribudli na križovatkách a uliciach- Šrobárova, Spartakovská, Hospodárska a Trstínska. Podľa Pavla Tomašoviča, hovorcu radnice, CB vozovky poskytujú vysokú odolnosť a z dlhodobého hľadiska nízke náklady na prevádzku.
Bez údržby majú vydržať 30 rokov, no vstupné náklady sú asi o 30 percent vyššie. „Analýzy dokázali, že v horizonte 20 rokov boli celkové náklady na údržbu CB povrchov o 60 percent nižšie ako na úseky s asfaltovým povrchom," zhrnul ešte v máji Tomašovič. Pri zimnej údržbe CB vozoviek sa znižuje spotreba posypových materiálov a soli. Vďaka tvarovej stálosti, ktorá zabraňuje akvaplaningu na mokrých vozovkách, sa zvyšuje bezpečnosť na cestách. Počas horúcich letných dní sa netvoria koľaje. CB vozovky majú vysokú trvácnosť a nevyžadujú si časté opravy.