Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

Symbol Piešťan dožíva, nový most je zatiaľ v nedohľadne

Náročná rekonštrukcia Krajinského mosta vraj predĺžila jeho životnosť. Nové premostenie Váhu je otázne a bez finančnej podpory štátu navyše nereálne.

Krajinský most.Krajinský most. (Zdroj: (PB))

PIEŠŤANY. Krajinský most je jedným zo symbolov Piešťan. Po tejto kultúrnej pamiatke, ktorá je prístupná aj pre peších a cyklistov, denne prejdú stovky áut a desiatky autobusov. Kamióny tadiaľ už pre zákaz nemôžu, no niektorí to aj napriek sankciám porušujú. Od roku 2003 má most v správe Trnavský samosprávny kraj (TTSK).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dôvodom opravy bol nevyhovujúci stav. Nákladná rekonštrukcia prebehla ešte počas minulého leta, most bol takmer dva mesiace neprejazdný. Vyšla na 510-tisíc eur, vláda SR dala pol milióna eur.

SkryťVypnúť reklamu

Považuje ho za jeden z najkrajších mostov

Odborník na mosty Peter Paulík zo Stavebnej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave považuje Krajinský most za jeden z najkrajších na celom Slovensku.

„Veľmi vhodne zapadá do okolitého prostredia, jeho tvar je staticky logický, čo mu dodáva prirodzenú eleganciu," zhrnul Paulík. Túto kultúrnu pamiatku postavili ešte v 30. rokoch minulého storočia. Navrhli ho Činčera s Grebeníkom, ktorých oslovil Ľudovít Winter.

V roku 1945 ho vážne poškodili ustupujúce nemecké vojská. Wermacht dal príkaz na jeho zničenie z obavy pred postupujúcou Červenou armádou. Začiatkom apríla ho vyhodili do povetria. V priebehu nasledujúcich rokov ho znova obnovili a až dodnes je dôležitou cestnou tepnou cez Váh. O jej dôležitosti sme mali možnosť sa presvedčiť počas jeho minuloročnej odstávky.

SkryťVypnúť reklamu

„Most v Piešťanoch dodnes nesie Grebeníkov rukopis. Krajinský most v Piešťanoch je výnimočný a j konštrukčným riešením, ktoré je na Slovensku zrejme jedinečné," dodal. Podľa jeho slov mostné oblúky na predpoliach sú pod mostovkou a odtiaľ ju podopierajú, kým oblúk v hlavnom mostnom poli je vytiahnutý nad úroveň vozovky a v tomto poli je teda mostovka na oblúkoch podvesená.

Paulík si myslí, že rekonštrukcia určite pomohla, pre súčasnú dopravu je ale vzhľadom na šírkové parametre aj tak nevyhovujúci. Most leží na ceste II. triedy, musí byť zabezpečená minimálna šírka komunikácie, ktorú stanovuje Slovenská správa ciest (SSC). Vzdialenosť medzi oblúkmi mosta, ktoré vystupujú nad úroveň mostovky, by mala byť minimálne 7,5 metra, ideálne je však aspoň 9,5 metra. Vozovku rozšírili po rekonštrukcii z pôvodných 5 metrov iba o meter.

SkryťVypnúť reklamu

Krajinský most by si podľa Paulíka zaslúžil väčšiu pozornosť návštevníkov. Grebeník vraj okrem neho navrhol napríklad ešte aj pôvodný Orlovský most v Považskej Bystrici, z ktorého sa však dodnes zachovalo len jedno krajné pole. „Dnes sú rekonštruované Orlovské mosty v Považskej Bystrici, z hľadiska estetiky, už len chudobnými príbuznými pôvodného mosta," skonštatoval Paulík.

Plánujú ďalšie opravy

Podľa Patrika Velšica, hovorcu kraja, v tomto roku dala župa spracovať projektovú dokumentáciu na spodnú stavbu mosta. Paulík sa už dávnejšie pre náš týždenník vyjadril, že most je síce v zlom stave, ale stále je čas na jeho záchranu.

Výsledky diagnostiky spred štyroch rokov, teda ešte pred rekonštrukciou, mu priradili VI. stupeň - stav veľmi zlý. Je druhý najhorší, reálne nebezpečenstvo sa vraj začína, keď sa stav kvalifikuje ako havarijný. Aktuálne čísla po rekonštrukcii nemajú, podľa Velšica sa diagnostika po takejto rekonštrukcii nerobí.

Nový most je zatiaľ len na papieri

Krajinskému mostu by mohol pomôcť nový most. Premostenie na Sĺňave sa na TTSK skloňuje, odkedy ho má v správe, štúdia južného obchvatu existuje už od roku 2003. „Južný obchvat Piešťan je tak finančne a časovo náročná investícia, že nie je možné ju zabezpečiť bez podpory štátu," uzavrel Velšic.

Župa sa už roky snaží preklasifikovať cestu II. triedy číslo 499, na ktorej je aj Krajinský most, na cestu I. triedy. Vtom prípade by ju mala na starosti SSC. Zatiaľ bezvýsledne.

 

Najčítanejšie na My Trnava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  1. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  4. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  5. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  7. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  8. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 694
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 606
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 887
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 984
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 280
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 4 130
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 247
  8. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 094

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Pracovať od svitu do mrku a nikdy inak
  2. Peter Chovanec: Mestá a vlaky Uzbekistanu
  3. Post Bellum SK: Nechcem byť súčasťou zániku demokracie
  4. Ján Roháč: Fotoblog XII.: Moje ulice Bukurešti
  5. Anna Miľanová: Zlatoň obyčajný ( Cetonia aurata )... 2022
  6. Miroslav Haviar: A čo takto kráľovstvo?
  7. Vladimír Čuchran: Takový schody do nebe... (na košický magistrát)
  8. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 27 173
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 699
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 9 103
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 343
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 936
  6. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 697
  7. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 277
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 246
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Policajti našli mŕtvu ženu, nepoznajú jej identitu.

Ženu bez známok života našli v pondelok ráno v areáli bývalých uhoľných skladov na Nádražnej ulici v Leopoldove.


SITA 8 h
Spojovateľ na polícii.

Rodina dostala cez víkend správu od brata, ktorý sa ocitol v ťažkej životnej situácii. Kontaktovali políciu.


9 h
Parkovisko so 40 parkovacími miestami.

Integrované parkovisko pre 196 vozidiel plánuje pri letisku v Piešťanoch vybudovať Trnavský samosprávny kraj.


SITA 9 h
Vernisáž výstavy Nežné oko

Výstava vypovedá aj o ľudskej bolesti a nádeji, ktorú prežívajú ľudia z Ukrajiny.


TASR 10 h

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Pracovať od svitu do mrku a nikdy inak
  2. Peter Chovanec: Mestá a vlaky Uzbekistanu
  3. Post Bellum SK: Nechcem byť súčasťou zániku demokracie
  4. Ján Roháč: Fotoblog XII.: Moje ulice Bukurešti
  5. Anna Miľanová: Zlatoň obyčajný ( Cetonia aurata )... 2022
  6. Miroslav Haviar: A čo takto kráľovstvo?
  7. Vladimír Čuchran: Takový schody do nebe... (na košický magistrát)
  8. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 27 173
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 699
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 9 103
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 343
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 936
  6. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 697
  7. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 277
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 246
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu