Sobota, 23. jún, 2018 | Meniny má Sidónia

Symbol Piešťan dožíva, nový most je zatiaľ v nedohľadne

Náročná rekonštrukcia Krajinského mosta vraj predĺžila jeho životnosť. Nové premostenie Váhu je otázne a bez finančnej podpory štátu navyše nereálne.

Krajinský most.(Zdroj: (PB))

PIEŠŤANY. Krajinský most je jedným zo symbolov Piešťan. Po tejto kultúrnej pamiatke, ktorá je prístupná aj pre peších a cyklistov, denne prejdú stovky áut a desiatky autobusov. Kamióny tadiaľ už pre zákaz nemôžu, no niektorí to aj napriek sankciám porušujú. Od roku 2003 má most v správe Trnavský samosprávny kraj (TTSK).

Dôvodom opravy bol nevyhovujúci stav. Nákladná rekonštrukcia prebehla ešte počas minulého leta, most bol takmer dva mesiace neprejazdný. Vyšla na 510-tisíc eur, vláda SR dala pol milióna eur.

Článok pokračuje pod video reklamou

Považuje ho za jeden z najkrajších mostov

Odborník na mosty Peter Paulík zo Stavebnej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave považuje Krajinský most za jeden z najkrajších na celom Slovensku.

„Veľmi vhodne zapadá do okolitého prostredia, jeho tvar je staticky logický, čo mu dodáva prirodzenú eleganciu," zhrnul Paulík. Túto kultúrnu pamiatku postavili ešte v 30. rokoch minulého storočia. Navrhli ho Činčera s Grebeníkom, ktorých oslovil Ľudovít Winter.

V roku 1945 ho vážne poškodili ustupujúce nemecké vojská. Wermacht dal príkaz na jeho zničenie z obavy pred postupujúcou Červenou armádou. Začiatkom apríla ho vyhodili do povetria. V priebehu nasledujúcich rokov ho znova obnovili a až dodnes je dôležitou cestnou tepnou cez Váh. O jej dôležitosti sme mali možnosť sa presvedčiť počas jeho minuloročnej odstávky.

„Most v Piešťanoch dodnes nesie Grebeníkov rukopis. Krajinský most v Piešťanoch je výnimočný a j konštrukčným riešením, ktoré je na Slovensku zrejme jedinečné," dodal. Podľa jeho slov mostné oblúky na predpoliach sú pod mostovkou a odtiaľ ju podopierajú, kým oblúk v hlavnom mostnom poli je vytiahnutý nad úroveň vozovky a v tomto poli je teda mostovka na oblúkoch podvesená.

Paulík si myslí, že rekonštrukcia určite pomohla, pre súčasnú dopravu je ale vzhľadom na šírkové parametre aj tak nevyhovujúci. Most leží na ceste II. triedy, musí byť zabezpečená minimálna šírka komunikácie, ktorú stanovuje Slovenská správa ciest (SSC). Vzdialenosť medzi oblúkmi mosta, ktoré vystupujú nad úroveň mostovky, by mala byť minimálne 7,5 metra, ideálne je však aspoň 9,5 metra. Vozovku rozšírili po rekonštrukcii z pôvodných 5 metrov iba o meter.

Krajinský most by si podľa Paulíka zaslúžil väčšiu pozornosť návštevníkov. Grebeník vraj okrem neho navrhol napríklad ešte aj pôvodný Orlovský most v Považskej Bystrici, z ktorého sa však dodnes zachovalo len jedno krajné pole. „Dnes sú rekonštruované Orlovské mosty v Považskej Bystrici, z hľadiska estetiky, už len chudobnými príbuznými pôvodného mosta," skonštatoval Paulík.

Plánujú ďalšie opravy

Podľa Patrika Velšica, hovorcu kraja, v tomto roku dala župa spracovať projektovú dokumentáciu na spodnú stavbu mosta. Paulík sa už dávnejšie pre náš týždenník vyjadril, že most je síce v zlom stave, ale stále je čas na jeho záchranu.

Výsledky diagnostiky spred štyroch rokov, teda ešte pred rekonštrukciou, mu priradili VI. stupeň - stav veľmi zlý. Je druhý najhorší, reálne nebezpečenstvo sa vraj začína, keď sa stav kvalifikuje ako havarijný. Aktuálne čísla po rekonštrukcii nemajú, podľa Velšica sa diagnostika po takejto rekonštrukcii nerobí.

Nový most je zatiaľ len na papieri

Krajinskému mostu by mohol pomôcť nový most. Premostenie na Sĺňave sa na TTSK skloňuje, odkedy ho má v správe, štúdia južného obchvatu existuje už od roku 2003. „Južný obchvat Piešťan je tak finančne a časovo náročná investícia, že nie je možné ju zabezpečiť bez podpory štátu," uzavrel Velšic.

Župa sa už roky snaží preklasifikovať cestu II. triedy číslo 499, na ktorej je aj Krajinský most, na cestu I. triedy. Vtom prípade by ju mala na starosti SSC. Zatiaľ bezvýsledne.

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 122
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 865
  3. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 9 304
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 488
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 309
  6. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 5 795
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 652
  8. Kreditná karta – áno alebo nie 5 616
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 982
  10. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 3 116

Hlavné správy z MY Trnava

V Krakovanoch dnes začínajú folklórne slávnosti

Počas celého festivalu sú pre návštevníkov pripravené sprievodné podujatia. Súťažiť sa bude v príprave šúľancov a miestne špeciality sa budú ochutnávať v "Kuchyni starých mám".

K Trnave sa zlietne okolo sto lietadiel

Okrem lietadiel československej výroby po prvýkrát na Slovensko priletí aj Lockheed Electra známeho podnikateľa Jana Antonína Baťu.

Voderadčania si môžu vydýchnuť, robotnícka ubytovňa skončí

Za skončenie prenájmu bývalého internátu hlasovali aj tí krajskí poslanci, ktorí boli pred rokom za.

Odvolali riaditeľa Galérie Jána Koniarka Róberta Němečka

Hlavným dôvodom je personálny rozvrat v galérii, o niektorých ďalších dôvodoch poslanci radšej nechceli hovoriť.

Ján Kocian: V Taliansku sa proti nám Nemecko triaslo o výsledok

Československo to na majstrovstvách sveta v Taliansku v roku 1990 dotiahlo až do štvrťfinále.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Nočná búrka preverila trenčianskych hasičov

V rámci kraja v súvislosti s počasím zasahovalo počas noci 33 príslušníkov Hasičského a záchranného zboru.

V Považskej Bystrici hospitalizovali niekoľko ľudí so zákernou chorobou

Ďalší skončili v trenčianskej nemocnici, niekoľkých ošetrili bez potreby hospitalizácie.

Martin bude mať chodníkovú fontánu s farebnými tryskami

​​​​​​​Obyvatelia martinskej časti Sever sa konečne dočkali zbúrania schátralej nebezpečnej fontány.

Sokolovňa v Prievidzi po storočí končí

Budovu najstaršieho športového stánku v Prievidzi jej majiteľ predal. Nový vlastník ju bude využívať na komerčné účely. Športovisko so storočnou históriou museli presunúť.

Vybrali SME



Už ste čítali?