Cyklochodník do PSA je reálnejší, jeho výstavbu však mesto neutiahne

Mesto sa už deväť rokov snaží cestičkou pre cyklistov prepojiť Trnavu so závodom PSA, zatiaľ neúspešne. Predbežné odhady na jeho výstavbu zrejme presiahnu jeden milión eur. Hovorca PSA zdôraznil, že cyklochodník je aj pre nich dôležitý. 

Zo Zavarskej smerom na automobilku PSA. Väčšina zamestnancov, ktorí dochádzajú do fabriky na bicykli, chodí práve po tejto trase. Bicykel cez koľajnice prenesú. Železniční policajti tam vraj často hliadkujú.Zo Zavarskej smerom na automobilku PSA. Väčšina zamestnancov, ktorí dochádzajú do fabriky na bicykli, chodí práve po tejto trase. Bicykel cez koľajnice prenesú. Železniční policajti tam vraj často hliadkujú. (Zdroj: (PB))

TRNAVA. Do automobilky PSA a k rozľahlému komerčnému centru po oboch stranách obchvatu na periférii Trnavy nevedie žiadny cyklochodník. Už roky sa pritom o ňom rozpráva. Privítali by ho hlavne zamestnanci fabriky, tí sú odkázaní na vlastné motorové vozidlá či autobusovú dopravu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hlavne v lete by väčšina opýtaných dochádzala práve bicyklom, ak by existovala bezpečná cesta. A nielen tí. Už nejde iba o PSA, v posledných rokoch pribudli pri obchvate aj ďalšie obchody a desiatky predajní. Vydať sa tam na bicykli je v súčasnosti dosť riskantné, cyklisti musia totiž „prekonať" obchvat. Dá sa ho aj podísť. Skratka však vedie cez koľajisko železničnej  trate Trnava - Košice. Na danom úseku cyklistov často čaká hliadka železničnej polície, ktorá miesto pravidelne preveruje a previnilcov pokutuje.

SkryťVypnúť reklamu

Zamestnanci chodia väčšinou cez koľaje

Tomáš z PSA chodí od mája do októbra do práce práve na bicykli. Využíva existujúce cyklochodníky, chodníky pre peších a poľnú cestu tesne pred závodom, cez koľaje bicykel prenesie. Policajti ho zatiaľ nezastavili.

„Zásadne nechodím po frekventovaných cestách, z dnešných vodičov mám strach," dodal Tomáš. Cyklotrasy v dnešnej dobe považuje za samozrejmosť. „Ak by pribudla bezpečná cestička pre cyklistov, do závodu by chodilo na bicykloch oveľa viac ľudí ako v súčasnosti," zhrnul s tým, že pre relatívne malú Trnavu nepozná lepší dopravný prostriedok. Drvivá väčšina zamestnancov fabriky dochádza práve autom.

Bicykel na cestu do práce počas leta využíva aj Ján . Na oddelení, kde pracuje, je jediný. „S obavami vyrážam každé ráno zo Zavara do logistického parku. Na frekventovaných cestách v okolí PSA musím byť v strehu," popísal Ján. Na tejto ceste chýba krajnica, ísť po nej na bicykli neodporúča. Cyklotrasu by, samozrejme, privítal aj on . Odľahlo by vraj nielen cyklistom, ale aj vodičom.

SkryťVypnúť reklamu

O cykloprepojení sa uvažuje už deväť rokov

Mesto sa už od roku 2006 snaží cyklocestou prepojiť Trnavu s touto časťou. Už vtedy oslovilo jednotlivé prevádzky vrátane najväčšieho zamestnávateľa, automobilku PSA. „V roku 2006 dalo spracovať štúdiu variantných riešení pešieho a cyklistického premostenia pri obchvate zo Zavarskej cesty. Po finančnom posúdení rôznych návrhov bola na ekonomicky najvýhodnejší variant v roku 2007 spracovaná dokumentácia pre územné rozhodnutie," popísal Miroslav Kadlíček z mestského odboru územného rozvoja a koncepcií. Predbežné odhady hovorili o 28 miliónoch vtedajších korún, v prepočte niečo cez 920 tisíc eur.

„Keďže sa mestu nikdy nepodarilo do rozpočtu presadiť jeho realizáciu, pokračovalo v oslovovaní ostatných spoločností, najmä PSA, o spoluprácu. Ani tu však nebolo úspešné," dodal Kadlíček. Chýbali záujem a hlavne peniaze.

SkryťVypnúť reklamu

Bude treba úplne nový projekt

Pôvodná dokumentácia sa už v súčasnosti nedá použiť. Pozemky zmenili vlastníkov, cyklochodník je nutné riešiť iným spôsobom. Kameňom úrazu sú koľajnice. Ešte dávnejšie sa premýšľalo nad osadením závorového systému. Ten však Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zamietli. V tomto úseku totiž zmodernizovali trať, vďaka čomu sa zvýšila rýchlosť vlakov až na 160 km/h. 

Podľa Kadlíčka ide o najproblematic kejšiu časť celej plánovanej cyklotrasy. „Dokumentácia premostenia rieši iba tento úsek, a to pokračovanie od jestvujúcej cyklotrasy zo Zavarskej cesty, kde sa sústavou schodísk a rámp dostane na úroveň obchvatu, preklenie železničnú trať rovnobežne s mostom a opäť sústavou rámp a schodísk bude klesať k jestvujúcej spoločnej cestičke pre chodcov a cyklistov," spresnil. Široká by mala byť tri metre.

Mesto už viackrát ohľadne tohto riešenia rokovalo a j so Slovenskou správou ciest (SSC), ktorá spravuje obchvat. Okrem n e j a j s národným cyklokoordinátorom Petrom Kľučkom a hovorcom PSA Petrom Švecom.

„Cieľom rokovaní bolo získať predbežné stanoviská na navrhované riešenie, ktoré by značne zúžilo záber cudzích pozemkov, nakoľko by v čo možno najväčšej miere kopírovalo trasu obchvatu," dodal Kadlíček. Ešte koncom septembra sa dohodli. „Trnava má zabezpečiť spracovanie prvého a j druhého kroku v procese povoľovania stavby, a to dokumentácie pre územné rozhodnutie a dokumentácie pre stavebné povolenie a realizáciu," pokračoval Kadlíček. Až potom ho SSC bude pripomienkovať.

„Mesto nás požiadalo o posunutie základu mosta pre cyklotrasu bližšie k nášmu telesu cesty, na čom sme sa dohodli," potvrdila Zuzana Hromcová, hovorkyňa SSC.

Peniaze zatiaľ nepreberali

Financovanie celej akcie sa zatiaľ na rokovaniach nepreberalo. Mesto však nevlastní ani jeden z pozemkov, kadiaľ by mal cyklochodník viesť. K celkovej cene mosta treba ešte pripočítať aj náklady spojené s výkupom pozemkov. Nákladnú investíciu mesto samo nezvládne, prispieť budú musieť viacerí zainteresovaní. Či už automobilka, logistické parky, prípadne komerčné centrá.

S cyklochodníkom to myslia vážne aj v PSA. „Sme súčasťou skupiny spoločností, ktoré intervenovali v prospech vybudovania cyklistického prepojenie medzi mestom a zónou za železničnou traťou smerom k výrobnému centru PSA Peugeot Citroen Slovakia a novej nákupnej zóne. O tejto téme sme častejšie hovorili s mestom TT a iniciovali sme a j stretnutie s príslušnými zástupcami Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR," napísal v maile Peter Švec, hovorca PSA Trnava.

Podľa jeho slov je to pre nich dôležitá téma, zvýšil by sa tým komfort pre mnohých zamestnancov, ktorí uprednostnia pre dopravu do práce bicykel či kolieskové korčule. Podľa jeho slov sa však zatiaľ nedá hovoriť o konkrétnom výsledku. To, kedy sa začne s jeho výstavbou, je zatiaľ ešte otázne. Ak by však všetko administratívne a majetkovo dotiahli, samotná realizácia by zabrala približne tri mesiace.

Najčítanejšie na My Trnava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 708
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 997
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 844
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 089
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 020
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 725
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 052
  1. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  2. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  3. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  4. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  5. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  6. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  7. Juraj Kumičák: Kolaborant
  8. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 869
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 581
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 402
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 465
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 409
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 356
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 184
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Inšpirujte sa a nechajte sa unášať do sveta gastronomických pochúťok s našou druhou časťou najlepších tipov na jedlo a nápoje v našom meste.


Z miesta nehody.

Polícia v priebehu jedného dňa zaznamenala až päť nehôd.


Ilustračné foto.

Na trnavskej Kalvárii si ľudia budú môcť uctiť prinesený kríž podľa starého jeruzalemského zvyku.


SITA
  1. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  2. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  3. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  4. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  5. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  6. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  7. Juraj Kumičák: Kolaborant
  8. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 869
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 581
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 402
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 465
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 409
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 356
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 184
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu