Streda, 20. október, 2021 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Cyklochodník do PSA je reálnejší, jeho výstavbu však mesto neutiahne

Mesto sa už deväť rokov snaží cestičkou pre cyklistov prepojiť Trnavu so závodom PSA, zatiaľ neúspešne. Predbežné odhady na jeho výstavbu zrejme presiahnu jeden milión eur. Hovorca PSA zdôraznil, že cyklochodník je aj pre nich dôležitý. 

Zo Zavarskej smerom na automobilku PSA. Väčšina zamestnancov, ktorí dochádzajú do fabriky na bicykli, chodí práve po tejto trase. Bicykel cez koľajnice prenesú. Železniční policajti tam vraj často hliadkujú.Zo Zavarskej smerom na automobilku PSA. Väčšina zamestnancov, ktorí dochádzajú do fabriky na bicykli, chodí práve po tejto trase. Bicykel cez koľajnice prenesú. Železniční policajti tam vraj často hliadkujú. (Zdroj: (PB))

TRNAVA. Do automobilky PSA a k rozľahlému komerčnému centru po oboch stranách obchvatu na periférii Trnavy nevedie žiadny cyklochodník. Už roky sa pritom o ňom rozpráva. Privítali by ho hlavne zamestnanci fabriky, tí sú odkázaní na vlastné motorové vozidlá či autobusovú dopravu.

Hlavne v lete by väčšina opýtaných dochádzala práve bicyklom, ak by existovala bezpečná cesta. A nielen tí. Už nejde iba o PSA, v posledných rokoch pribudli pri obchvate aj ďalšie obchody a desiatky predajní. Vydať sa tam na bicykli je v súčasnosti dosť riskantné, cyklisti musia totiž „prekonať" obchvat. Dá sa ho aj podísť. Skratka však vedie cez koľajisko železničnej  trate Trnava - Košice. Na danom úseku cyklistov často čaká hliadka železničnej polície, ktorá miesto pravidelne preveruje a previnilcov pokutuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Zamestnanci chodia väčšinou cez koľaje

Tomáš z PSA chodí od mája do októbra do práce práve na bicykli. Využíva existujúce cyklochodníky, chodníky pre peších a poľnú cestu tesne pred závodom, cez koľaje bicykel prenesie. Policajti ho zatiaľ nezastavili.

„Zásadne nechodím po frekventovaných cestách, z dnešných vodičov mám strach," dodal Tomáš. Cyklotrasy v dnešnej dobe považuje za samozrejmosť. „Ak by pribudla bezpečná cestička pre cyklistov, do závodu by chodilo na bicykloch oveľa viac ľudí ako v súčasnosti," zhrnul s tým, že pre relatívne malú Trnavu nepozná lepší dopravný prostriedok. Drvivá väčšina zamestnancov fabriky dochádza práve autom.

Bicykel na cestu do práce počas leta využíva aj Ján . Na oddelení, kde pracuje, je jediný. „S obavami vyrážam každé ráno zo Zavara do logistického parku. Na frekventovaných cestách v okolí PSA musím byť v strehu," popísal Ján. Na tejto ceste chýba krajnica, ísť po nej na bicykli neodporúča. Cyklotrasu by, samozrejme, privítal aj on . Odľahlo by vraj nielen cyklistom, ale aj vodičom.

Skryť Vypnúť reklamu

O cykloprepojení sa uvažuje už deväť rokov

Mesto sa už od roku 2006 snaží cyklocestou prepojiť Trnavu s touto časťou. Už vtedy oslovilo jednotlivé prevádzky vrátane najväčšieho zamestnávateľa, automobilku PSA. „V roku 2006 dalo spracovať štúdiu variantných riešení pešieho a cyklistického premostenia pri obchvate zo Zavarskej cesty. Po finančnom posúdení rôznych návrhov bola na ekonomicky najvýhodnejší variant v roku 2007 spracovaná dokumentácia pre územné rozhodnutie," popísal Miroslav Kadlíček z mestského odboru územného rozvoja a koncepcií. Predbežné odhady hovorili o 28 miliónoch vtedajších korún, v prepočte niečo cez 920 tisíc eur.

„Keďže sa mestu nikdy nepodarilo do rozpočtu presadiť jeho realizáciu, pokračovalo v oslovovaní ostatných spoločností, najmä PSA, o spoluprácu. Ani tu však nebolo úspešné," dodal Kadlíček. Chýbali záujem a hlavne peniaze.

Skryť Vypnúť reklamu

Bude treba úplne nový projekt

Pôvodná dokumentácia sa už v súčasnosti nedá použiť. Pozemky zmenili vlastníkov, cyklochodník je nutné riešiť iným spôsobom. Kameňom úrazu sú koľajnice. Ešte dávnejšie sa premýšľalo nad osadením závorového systému. Ten však Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zamietli. V tomto úseku totiž zmodernizovali trať, vďaka čomu sa zvýšila rýchlosť vlakov až na 160 km/h. 

Podľa Kadlíčka ide o najproblematic kejšiu časť celej plánovanej cyklotrasy. „Dokumentácia premostenia rieši iba tento úsek, a to pokračovanie od jestvujúcej cyklotrasy zo Zavarskej cesty, kde sa sústavou schodísk a rámp dostane na úroveň obchvatu, preklenie železničnú trať rovnobežne s mostom a opäť sústavou rámp a schodísk bude klesať k jestvujúcej spoločnej cestičke pre chodcov a cyklistov," spresnil. Široká by mala byť tri metre.

Mesto už viackrát ohľadne tohto riešenia rokovalo a j so Slovenskou správou ciest (SSC), ktorá spravuje obchvat. Okrem n e j a j s národným cyklokoordinátorom Petrom Kľučkom a hovorcom PSA Petrom Švecom.

„Cieľom rokovaní bolo získať predbežné stanoviská na navrhované riešenie, ktoré by značne zúžilo záber cudzích pozemkov, nakoľko by v čo možno najväčšej miere kopírovalo trasu obchvatu," dodal Kadlíček. Ešte koncom septembra sa dohodli. „Trnava má zabezpečiť spracovanie prvého a j druhého kroku v procese povoľovania stavby, a to dokumentácie pre územné rozhodnutie a dokumentácie pre stavebné povolenie a realizáciu," pokračoval Kadlíček. Až potom ho SSC bude pripomienkovať.

„Mesto nás požiadalo o posunutie základu mosta pre cyklotrasu bližšie k nášmu telesu cesty, na čom sme sa dohodli," potvrdila Zuzana Hromcová, hovorkyňa SSC.

Peniaze zatiaľ nepreberali

Financovanie celej akcie sa zatiaľ na rokovaniach nepreberalo. Mesto však nevlastní ani jeden z pozemkov, kadiaľ by mal cyklochodník viesť. K celkovej cene mosta treba ešte pripočítať aj náklady spojené s výkupom pozemkov. Nákladnú investíciu mesto samo nezvládne, prispieť budú musieť viacerí zainteresovaní. Či už automobilka, logistické parky, prípadne komerčné centrá.

S cyklochodníkom to myslia vážne aj v PSA. „Sme súčasťou skupiny spoločností, ktoré intervenovali v prospech vybudovania cyklistického prepojenie medzi mestom a zónou za železničnou traťou smerom k výrobnému centru PSA Peugeot Citroen Slovakia a novej nákupnej zóne. O tejto téme sme častejšie hovorili s mestom TT a iniciovali sme a j stretnutie s príslušnými zástupcami Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR," napísal v maile Peter Švec, hovorca PSA Trnava.

Podľa jeho slov je to pre nich dôležitá téma, zvýšil by sa tým komfort pre mnohých zamestnancov, ktorí uprednostnia pre dopravu do práce bicykel či kolieskové korčule. Podľa jeho slov sa však zatiaľ nedá hovoriť o konkrétnom výsledku. To, kedy sa začne s jeho výstavbou, je zatiaľ ešte otázne. Ak by však všetko administratívne a majetkovo dotiahli, samotná realizácia by zabrala približne tri mesiace.

Najčítanejšie na My Trnava

Inzercia - Tlačové správy

  1. 4 hi-tech inovácie, ktoré zmenia Slovensko
  2. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  3. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  4. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  6. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  8. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  9. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  10. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  1. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  2. QSI International School of Bratislava
  3. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  4. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Najmenšie ponožky sa už nestrácajú
  9. Zahraničná študentská mobilita bez bariér
  10. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 200
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 13 230
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 145
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 812
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 874
  6. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 3 723
  7. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 678
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 494
  9. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 3 291
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 200

Blogy SME

  1. Michaela Macejková: Školský zápisníček II: Keď zazvoní
  2. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #19 - Lieky v domácom liečení
  3. Ladislav Boršoš: Taraba “gate”…
  4. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera?
  5. Tupou Ceruzou: Šikana
  6. Ján Marton: Revolúciu v manažmente vody organizujú progresívni blázni, vodníci a podvodníci na ministerstve pôdohospodárstva
  7. Irena Šimuneková: Farby jesene
  8. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 23 396
  2. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 10 057
  3. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 036
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 824
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 571
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 828
  7. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 3 666
  8. Věra Tepličková: Poslanec Fico sa rozhodol spievať, covid-necovid 2 739
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

mesto Trnava

Investujú do modernizácie viacerých kultúrnych inštitúcií.


SITA 10 h
Distribúcia záhradných kompostérov do rodinných domov prebieha už niekoľko týždňov.

Trnavčania od nového roku vytriedili viac ako 500 ton kuchynského bioodpadu.


SITA 12 h
Hlinený dukát pomôže ľuďom v núdzi.

Hlinený dukát pre núdznych začína platiť v ďalších šiestich mestách.


TASR 13 h

Pokuta im príde poštou priamo do schránky.


15 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Môžu sa majitelia bytov brániť pred fajčiarmi na balkónoch? S otázkami sme sa obrátili na právnika, bytového správcu i realitného makléra.


18. okt

Protestnú akciu s blokádou cesty organizujú na podporu nemocníc.


19 h

Odškodnenie vo výške 3 284 eur musí zaplatiť akciová spoločnosť SAD Prievidza žene, ktorá v decembri 2018 spadla na prievidzskej autobusovej stanici a zlomila si ruku.


SITA 17 h

Na trati Zvolen - Levice aktuálne vlaky nepremávajú.


12 h

Blogy SME

  1. Michaela Macejková: Školský zápisníček II: Keď zazvoní
  2. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #19 - Lieky v domácom liečení
  3. Ladislav Boršoš: Taraba “gate”…
  4. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera?
  5. Tupou Ceruzou: Šikana
  6. Ján Marton: Revolúciu v manažmente vody organizujú progresívni blázni, vodníci a podvodníci na ministerstve pôdohospodárstva
  7. Irena Šimuneková: Farby jesene
  8. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 23 396
  2. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 10 057
  3. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 036
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 824
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 571
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 828
  7. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 3 666
  8. Věra Tepličková: Poslanec Fico sa rozhodol spievať, covid-necovid 2 739
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu