Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Cyklochodník do PSA je reálnejší, jeho výstavbu však mesto neutiahne

Mesto sa už deväť rokov snaží cestičkou pre cyklistov prepojiť Trnavu so závodom PSA, zatiaľ neúspešne. Predbežné odhady na jeho výstavbu zrejme presiahnu jeden milión eur. Hovorca PSA zdôraznil, že cyklochodník je aj pre nich dôležitý. 

Zo Zavarskej smerom na automobilku PSA. Väčšina zamestnancov, ktorí dochádzajú do fabriky na bicykli, chodí práve po tejto trase. Bicykel cez koľajnice prenesú. Železniční policajti tam vraj často hliadkujú.Zo Zavarskej smerom na automobilku PSA. Väčšina zamestnancov, ktorí dochádzajú do fabriky na bicykli, chodí práve po tejto trase. Bicykel cez koľajnice prenesú. Železniční policajti tam vraj často hliadkujú. (Zdroj: (PB))

TRNAVA. Do automobilky PSA a k rozľahlému komerčnému centru po oboch stranách obchvatu na periférii Trnavy nevedie žiadny cyklochodník. Už roky sa pritom o ňom rozpráva. Privítali by ho hlavne zamestnanci fabriky, tí sú odkázaní na vlastné motorové vozidlá či autobusovú dopravu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hlavne v lete by väčšina opýtaných dochádzala práve bicyklom, ak by existovala bezpečná cesta. A nielen tí. Už nejde iba o PSA, v posledných rokoch pribudli pri obchvate aj ďalšie obchody a desiatky predajní. Vydať sa tam na bicykli je v súčasnosti dosť riskantné, cyklisti musia totiž „prekonať" obchvat. Dá sa ho aj podísť. Skratka však vedie cez koľajisko železničnej  trate Trnava - Košice. Na danom úseku cyklistov často čaká hliadka železničnej polície, ktorá miesto pravidelne preveruje a previnilcov pokutuje.

SkryťVypnúť reklamu

Zamestnanci chodia väčšinou cez koľaje

Tomáš z PSA chodí od mája do októbra do práce práve na bicykli. Využíva existujúce cyklochodníky, chodníky pre peších a poľnú cestu tesne pred závodom, cez koľaje bicykel prenesie. Policajti ho zatiaľ nezastavili.

„Zásadne nechodím po frekventovaných cestách, z dnešných vodičov mám strach," dodal Tomáš. Cyklotrasy v dnešnej dobe považuje za samozrejmosť. „Ak by pribudla bezpečná cestička pre cyklistov, do závodu by chodilo na bicykloch oveľa viac ľudí ako v súčasnosti," zhrnul s tým, že pre relatívne malú Trnavu nepozná lepší dopravný prostriedok. Drvivá väčšina zamestnancov fabriky dochádza práve autom.

Bicykel na cestu do práce počas leta využíva aj Ján . Na oddelení, kde pracuje, je jediný. „S obavami vyrážam každé ráno zo Zavara do logistického parku. Na frekventovaných cestách v okolí PSA musím byť v strehu," popísal Ján. Na tejto ceste chýba krajnica, ísť po nej na bicykli neodporúča. Cyklotrasu by, samozrejme, privítal aj on . Odľahlo by vraj nielen cyklistom, ale aj vodičom.

SkryťVypnúť reklamu

O cykloprepojení sa uvažuje už deväť rokov

Mesto sa už od roku 2006 snaží cyklocestou prepojiť Trnavu s touto časťou. Už vtedy oslovilo jednotlivé prevádzky vrátane najväčšieho zamestnávateľa, automobilku PSA. „V roku 2006 dalo spracovať štúdiu variantných riešení pešieho a cyklistického premostenia pri obchvate zo Zavarskej cesty. Po finančnom posúdení rôznych návrhov bola na ekonomicky najvýhodnejší variant v roku 2007 spracovaná dokumentácia pre územné rozhodnutie," popísal Miroslav Kadlíček z mestského odboru územného rozvoja a koncepcií. Predbežné odhady hovorili o 28 miliónoch vtedajších korún, v prepočte niečo cez 920 tisíc eur.

„Keďže sa mestu nikdy nepodarilo do rozpočtu presadiť jeho realizáciu, pokračovalo v oslovovaní ostatných spoločností, najmä PSA, o spoluprácu. Ani tu však nebolo úspešné," dodal Kadlíček. Chýbali záujem a hlavne peniaze.

SkryťVypnúť reklamu

Bude treba úplne nový projekt

Pôvodná dokumentácia sa už v súčasnosti nedá použiť. Pozemky zmenili vlastníkov, cyklochodník je nutné riešiť iným spôsobom. Kameňom úrazu sú koľajnice. Ešte dávnejšie sa premýšľalo nad osadením závorového systému. Ten však Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zamietli. V tomto úseku totiž zmodernizovali trať, vďaka čomu sa zvýšila rýchlosť vlakov až na 160 km/h. 

Podľa Kadlíčka ide o najproblematic kejšiu časť celej plánovanej cyklotrasy. „Dokumentácia premostenia rieši iba tento úsek, a to pokračovanie od jestvujúcej cyklotrasy zo Zavarskej cesty, kde sa sústavou schodísk a rámp dostane na úroveň obchvatu, preklenie železničnú trať rovnobežne s mostom a opäť sústavou rámp a schodísk bude klesať k jestvujúcej spoločnej cestičke pre chodcov a cyklistov," spresnil. Široká by mala byť tri metre.

Mesto už viackrát ohľadne tohto riešenia rokovalo a j so Slovenskou správou ciest (SSC), ktorá spravuje obchvat. Okrem n e j a j s národným cyklokoordinátorom Petrom Kľučkom a hovorcom PSA Petrom Švecom.

„Cieľom rokovaní bolo získať predbežné stanoviská na navrhované riešenie, ktoré by značne zúžilo záber cudzích pozemkov, nakoľko by v čo možno najväčšej miere kopírovalo trasu obchvatu," dodal Kadlíček. Ešte koncom septembra sa dohodli. „Trnava má zabezpečiť spracovanie prvého a j druhého kroku v procese povoľovania stavby, a to dokumentácie pre územné rozhodnutie a dokumentácie pre stavebné povolenie a realizáciu," pokračoval Kadlíček. Až potom ho SSC bude pripomienkovať.

„Mesto nás požiadalo o posunutie základu mosta pre cyklotrasu bližšie k nášmu telesu cesty, na čom sme sa dohodli," potvrdila Zuzana Hromcová, hovorkyňa SSC.

Peniaze zatiaľ nepreberali

Financovanie celej akcie sa zatiaľ na rokovaniach nepreberalo. Mesto však nevlastní ani jeden z pozemkov, kadiaľ by mal cyklochodník viesť. K celkovej cene mosta treba ešte pripočítať aj náklady spojené s výkupom pozemkov. Nákladnú investíciu mesto samo nezvládne, prispieť budú musieť viacerí zainteresovaní. Či už automobilka, logistické parky, prípadne komerčné centrá.

S cyklochodníkom to myslia vážne aj v PSA. „Sme súčasťou skupiny spoločností, ktoré intervenovali v prospech vybudovania cyklistického prepojenie medzi mestom a zónou za železničnou traťou smerom k výrobnému centru PSA Peugeot Citroen Slovakia a novej nákupnej zóne. O tejto téme sme častejšie hovorili s mestom TT a iniciovali sme a j stretnutie s príslušnými zástupcami Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR," napísal v maile Peter Švec, hovorca PSA Trnava.

Podľa jeho slov je to pre nich dôležitá téma, zvýšil by sa tým komfort pre mnohých zamestnancov, ktorí uprednostnia pre dopravu do práce bicykel či kolieskové korčule. Podľa jeho slov sa však zatiaľ nedá hovoriť o konkrétnom výsledku. To, kedy sa začne s jeho výstavbou, je zatiaľ ešte otázne. Ak by však všetko administratívne a majetkovo dotiahli, samotná realizácia by zabrala približne tri mesiace.

Najčítanejšie na My Trnava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  2. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  5. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  6. Vytvor si svoju budúcnosť
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  2. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  3. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  6. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 15 209
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 917
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 560
  4. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 5 409
  5. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 062
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 363
  7. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 1 324
  8. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 110

Blogy SME

  1. Ľubomír Maretta: Odpustenie
  2. Michal Pavlík: Ako rastú výdavky slovenských domácností
  3. Unicef Slovensko: Ilustrácie, ktoré zachraňujú životy
  4. Dada Vozáriková: Namíbijský denník (6): Ako sme zablúdili
  5. Viktor Pamula: Futbalový klub- záchrana
  6. Rudolfa Vallová: Mečiarizmus - problém uvalený na celú epochu
  7. Anna Miľanová: Závislosť na droge... 2022
  8. Jozef Kozár: Vianočný Mars na večernej oblohe
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 222 904
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 866
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 153
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 560
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 040
  6. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 034
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 4 028
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 761
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Takto by mala vyzerať Pracháreň po obnove.

Tie z Plánu obnovy a odolnosti naň stačiť nebudú.


SITA 8 h
Práca na špirálovitej lavičke, topoľ.

Novinka senického adventu súvisí s unikátnym umelcom.


8 h
Trnavská radnica

Mestské zastupiteľstvo sa ním bude zaoberať na decembrovom zasadnutí.


TASR 11 h
Ilustračný obrázok

Chrípka zavrela aj niekoľko materských škôl.


TASR 13 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Želiezovský dub bol jedným z troch najvýznamnejších stromov v Uhorsku.


29. nov

Agresor zamkol dvere a stiahol si tepláky. Keď odchádzal, podal žene ruku.


24 h

Podľa nameraných hodnôt mohol spôsobiť výbuch.


29. nov

Vodič zraneniam podľahol v nemocnici.


29. nov

Blogy SME

  1. Ľubomír Maretta: Odpustenie
  2. Michal Pavlík: Ako rastú výdavky slovenských domácností
  3. Unicef Slovensko: Ilustrácie, ktoré zachraňujú životy
  4. Dada Vozáriková: Namíbijský denník (6): Ako sme zablúdili
  5. Viktor Pamula: Futbalový klub- záchrana
  6. Rudolfa Vallová: Mečiarizmus - problém uvalený na celú epochu
  7. Anna Miľanová: Závislosť na droge... 2022
  8. Jozef Kozár: Vianočný Mars na večernej oblohe
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 222 904
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 866
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 153
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 560
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 040
  6. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 034
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 4 028
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 761
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu