PIEŠŤANY. Mesto Vrbové a obce Trebatice a Krakovany súhlasia so zrušením nevyužívanej železničnej trate Piešťany – Vrbové. O jej osude môžu na budúci týždeň definitívne rozhodnúť poslanci Piešťan. Na zrušenie trate je potrebný súhlas všetkých miest a obcí, ktorými prechádza.
Samosprávy Vrbového, Trebatíc a Krakovian chcú koľajnice nahradiť cestičkou pre cyklistov. Za zachovanie trate sa angažuje občianske združenie Čango, ktoré v nej vidí priestor na turistické využitie prostredníctvom jázd historických vlakov a koľajových drezín.
Namiesto vlakov bicykle
Vybudovanie cyklotrasy na terajšej železnici by bolo jednoduchšie riešenie, pretože územie má len jediného vlastníka, ktorým je štát. Cyklotrasa dlhá 6,5 kilometra by v tomto prípade podľa vypracovanej štúdie stála zhruba 630-tisíc eur.
Ak by viedla popri železničnej trati, náklady by podľa tejto štúdie boli dvojnásobné, okrem toho by boli potrebné ďalšie peniaze na majetkovo-právne vyrovnanie s vlastníkmi pozemkov, ktorých je približne tisíc.
O cyklotrase medzi Piešťanmi a Vrbovým sa v regióne diskutuje už niekoľko rokov. V súčasnosti sa samosprávam črtá možnosť získať granty na cyklotrasy z prostriedkov Európskej únie. Umiestnením cyklotrasy Piešťany – Vrbové sa aktuálne zaoberajú jednotlivé komisie Mestského zastupiteľstva v Piešťanoch, ich názory nie sú jednotné.
Inú možnosť nevidia
Primátorka Vrbového Emma Maggiová a starostovia Krakovian a Trebatíc František Klinovský a Juraj Valo iné riešenie ako vedenie cyklotrasy po telese železnice nepripúšťajú. Ak by Piešťany nesúhlasili so zrušením nevyužívanej železničnej trate, projekt cyklotrasy sú rozhodnutí riešiť len v rámci svojich katastrálnych území.
Železničnú trať z Piešťan do Vrbového otvorili 27. októbra 1906, v druhej polovici minulého storočia jej úlohu preberali autobusy. Osobná preprava na trati Piešťany – Trebatice – Krakovany - Vrbové definitívne skončila v roku 1978.
O záchranu trate ako historického dedičstva po predkoch sa už niekoľko rokov snažia nadšenci z občianskeho združenia Čango, ktoré presadzuje vybudovanie cyklotrasy popri nej.
Samotnú trať navrhuje využívať na atraktívnu turistiku jazdami na rôznych druhoch drezín, prípadne na jazdy historických železničných vozidiel. Železničná trať je majetkom štátu v správe ministerstva dopravy.