a do bývalej kotolne. Na jej mieste bol najprv sklad, potom nič a v septembri 2003 schválili poslanci prenájom nebytových priestorov, ktoré po odpredaní bytov ostali v jeho vlastníctve, Ľuboslavovi Ondrišovi. Mala v nich byť večierka, teda obchod s potravinami, otvorený do 22. hodiny. Po stavebných úpravách však nájomca 1. januára tohoto roku otvoril Bistro Alfa, s prevádzkovým časom od 10. do 22. hodiny.
„Protestujeme proti tomu, aby na prízemí nášho domu bolo pohostinské zariadenie. Obyvateľov nižších podlaží v priľahlých vchodoch ruší hluk vo večerných a nočných hodinách. Okrem toho podnapití hostia bistra používajú okolie činžiaka na vykonávanie potrieb a parkovisko určené obyvateľom bytovky je obsadzované do neskorých nočných hodín. V piatok a sobotu sa otváracie hodiny predlžujú,“ napísali občania do sťažnosti adresovanej Mestskému úradu Leopoldov i redakcii Trnavských novín. Podpísalo sa pod ňu 55 zo 60 nájomníkov bytovky, aj keď hlukom najviac trpia majitelia bytov v bezprostrednom kontakte s bistrom. „Keby som bola tušila, že budem bývať priamo nad pohostinstvom, nikdy by som si byt nebola odkúpila. Kvôli deťom by som bola ochotná ho predať a presťahovať sa inam. Ale kto si kúpi byt nad krčmou? V týchto podmienkach stráca aj na svojej cene... Nemalo nás mesto vopred o svojich zámeroch informovať?“ pýta sa Simona Lietavová.
Bistro Alfa je štandardne vybavené, okrem barového pultu a sedacieho zariadenia majú návštevníci k dispozícii televízor a jeden hrací automat. „Kto z našich zákazníkov by teraz v zime vykonával potrebu na ulici, keď má k dispozícii toto?“ ukazuje vedúca a manželka majiteľa Beáta Ondrišová na dvere toaliet, v ktorých dokonca za hostí splachuje fotobunka... Podľa jej slov v bistre, ktoré bude čoskoro ponúkať aj zmrzlinu, sa dodržiava prevádzkový čas a po záverečnej ostávajú v priestoroch iba pracovníci. Potvrdzuje to aj primátor Leopoldova Ladislav Piovarči. „Pôvodne sme síce schválili v nebytových priestoroch večierku, ale za poldruha roka sa pomery na trhu zmenili, pribudli ďalšie obchodné reťazce. Preto je pochopiteľné, že do potravinárskeho obchodu sa podnikatelia prestali hrnúť. Problém vidia zrejme v tom, že bistro otvoril syn prednostky nášho mestského úradu. Mesto dodržalo všetky kritériá výberu, aj keď občania sa na to asi pozerajú inak. Sťažnosť majiteľov bytov sme prešetrili v zákonnom termíne. Riešili sme ju s domovými dôverníkmi. Prevádzku bistra registrujú najmä obyvatelia vchodu nad ním, aj keď tam bola urobená zvuková izolácia. Vedľajším vchodom neprekáža a sťažnosť podpísali iba zo solidarity k susedom. Bývam priamo oproti činžiaku, sledujem aktuálny stav a môžem povedať, že z niektorých bytov ide občas oveľa väčší hluk ako z kritizovaného bistra. Pre jeho nájomcov platí ten istý domový poriadok ako pre majiteľov bytov. Záleží nám na dobrých vzťahoch, preto prípadné odôvodnené sťažnosti budeme riešiť nekompromisne, “ tvrdí leopoldovský primátor.
V snahe mať o veci prehľad sme zistili, že po Leopoldove sa povráva všeličo. O rodinkárstve, strachu, nedôvere k predstaviteľom mesta i ich ľahostajnom prístupe k problémom obyčajných ľudí... V čase našej návštevy v meste vyzneli subjektívne tvrdenia oslovených v pomere 2:1 v neprospech sťažovateľov. Ale výrazné decibely, náhle stíchnuce, keď sme v bistre povedali, prečo sme prišli a hustý cigaretový dym, ktorý izolácia sotva zastaví na ceste do podlaží nad bistrom, dávali v tej chvíli za pravdu sťažovateľom, tvrdiacim že bývať nad pohostinstvom je utrpenie... Teraz ide o to, či si vedenie mesta overí skutkový stav v niektorom z postihnutých bytov a urobí závery podľa reálnych zistení, alebo sa po pohovoroch s domovými dôverníkmi, ktorých sa vec priamo nedotýka, uspokojí a jednoducho postaví na stranu syna svojej zamestnankyne. Leopoldovská verejnosť očakáva skôr to druhé...
- pe -