estu určenej začali objavovať kritiky a protesty. Trnavské noviny by ich radi sprostredkovali, všetky však boli anonymné.
Keď sme sa išli na vec pozrieť zblízka, na „mieste činu“ sme stretli niekoľko psíčkarov. Všetkým bolo ľúto niekoľkoročných urastených stromov. Iba pani Anna Horváthová sa nezdráhala povedať i toto: „Na prvý pohľad je tých stromov a zelene naozaj škoda. Veľa zvieratiek sem chodí, aj zajačikov vídavame veľa ráz. Ale na druhej strane sa vlastne stalo dobre. To zelené zátišie totiž využívali chlapci z Prednádražia, čo berú drogy... Bolo to tam katastrofálne, hrozné voľačo... Mnohí o tom vedia, ale nikto o tom nahlas nehovorí... Každý je ticho. A pritom sa nedá povedať, že mesto je k životnému prostrediu ľahostajné. Stará sa, veď na celom Prednádraží vysadilo veľa nových stromčekov...“
Pointou príbehu o obetovaných stromoch je realizácia modernizácie trate Bratislava – Piešťany podľa noriem Európskej únie. Jej súčasťou je aj časť trate Trnava – Kúty, týkajúca sa aj územia za Prednádražím. Tu podľa schválených projektov prišlo k preloženiu trate. Miesto, kde boli pôvodne koľaje uložené, je treba upraviť, zasypať, a to je technicky možné až po odstránení stromov a zelene. Pôda vo vzdialenosti do 60 metrov od trate je zo zákona ochrannou zónou a patrí Železniciam SR. Tie musia v tomto prípade uvoľnený pás pôdy odovzdať späť Slovenskému pôdnemu fondu (SPF), ako náhradu za územie, ktoré zabrali novou traťou. Na jednu časť realizovaných prác vydal stavebné povolenie Štátny dráhový úrad v Bratislave ešte 28. marca 2003. Na druhú časť stavby vydal rozhodnutie Obvodný úrad životného prostredia v Pezinku. Povolenie na výrub bolo vystavené vlani na obdobie rokov 2004 – 2005. „Mesto nevedelo presne, kedy sa práce uskutočnia. To je vec investora. Zvažujeme však, že v podobných prípadoch budeme žiadať, aby nás o započatí prác upovedomili aspoň mesiac dopredu, aby sme mohli včas predísť neinformovanosti občanov a tiež priebežne overovať ich priebeh. Predmetné územie mestu nepatrí. Náš úrad životného prostredia musel akceptovať stavbu, spĺňajúcu všetky legislatívne podmienky, ktorá je vecou celospoločenského záujmu. Aj keď v podstate išlo o náletovú, neupravovanú zeleň, naše pracovníčky výrub stromov sledovali. Aby sa nenarušilo životné prostredie, nariadili sme investorovi náhradnú výsadbu v objeme 2,3 milióna korún,“ informoval nás tlačový hovorca radnice Pavol Tomašovič. Mesto Trnava chce rokovaním s SPF dosiahnuť, aby mu umožnil v časti, kde bude zasypaná stará trať, vysadiť nové stromy. Chce prebrať na seba aj ich údržbu, a tak prinavrátiť územiu pôvodný charakter a ráz oddychovej zóny. Je teda reálna šanca, že o niekoľko rokov bude na území za traťou znovu zelená oáza. Stane sa opäť útočiskom mladých narkomanov z Prednádražia? Pravdepodobne áno, lebo ako sme zistili, mestská polícia ani o existencii predchádzajúceho zatiaľ nevedela: „Zlikvidovali sme narkomanské hniezdo za cintorínom na Kamennej ceste. O žiadnom inom štátni policajti ani my nevieme nič...“ povedal nám náčelník mestskej polície Igor Keleši.
- pe -