Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Bude menej autoškôl?

V Trnavskom kraji je v súčasnosti 59 väčších i menších autoškôl, z toho v Okrese Trnava, kde sa evidujú aj hlohovské autoškoly, 19 a v Okrese Piešťany 13 autoškôl. Najmä tie menšie s obavami očakávajú, čo prinesie momentálne v parlamente prerokúvaný nový

zákon, podľa ktorého budú musieť vytvoriť lepšie podmienky pre rast kvality výučby, znalosti a zručnosti svojich absolventov.
Navrhovanú povinnosť zabezpečiť si autocvičiská, trenažéry, stabilné priestory, ktoré zatiaľ nevlastnia, ba niektorí ani nemajú v reálnom prenájme, pokladajú za likvidačné. S nevôľou očakávajú aj ďalšie opatrenia.
„Pre mnohých kolegov je prerokúvaný zákon strašiakom, pritom to podstatné je už vo verzii platnej v súčasnosti. Autoškola totiž principiálne musí mať všetko, čo určuje kvalitu výcviku. Úpravy sa môžu dotknúť toho, kto do svojho podnikania doteraz neinvestoval a nemá s ním dlhodobejšie plány. Je pravda, že staršie trenažéry vychádzali okolo 60 až 80 tisíc korún za kus. Nové elektronické sa pohybujú v reláciách od 300 do 500 tisíc, a existujú iste aj vysokokvalitné trenažéry za milión. My platíme za autocvičisko prenájom stodvadsaťtisíc ročne.
Ale sú aj autoškoly, čo majú iba formálne podpísané zmluvy o prenájme cvičebných plôch. Pritom kvalita výcviku klienta sa naozaj odvíja aj od týchto základných predpokladov. Stabilné priestory autoškoly, kam môže klient prísť, pripraviť sa, nazrieť do vyhlášky, kde kandidát na vodičský preukaz dostane kompletnú zdravotnícku prípravu, pokladám tiež za nevyhnutné. Doteraz sme negatívne pocítili najmä nutné zmeny pracovných pomerov, lebo odvodmi za pracovníkov - učiteľov, či už na celý alebo polovičný pracovný úväzok, stúpli náklady napríklad nám o 120 tisíc mesačne. To sa musí premietnuť aj do cien výcviku. Momentálne za neho požadujeme dvanásťtisíc. Určite, pre mnohých je zaujímavejšia ponuka osem alebo deväť tisíc, otázka však stojí tak, čo za ne klient dostane,“ rozobral podstatu problému Ján Ďuriník, majiteľ trnavskej autoškoly, v ktorej od roku 1991 prešlo výcvikom sedemtisíc vodičov.
„Keď počúvame o tom, čo nám nový zákon prinesie, domnievam sa, že bude diskriminačný pre všetky autoškoly. Ak si budeme musieť obstarať nové miliónové trenažéry, zriadiť vlastné autocvičiská - bude si to vyžadovať obrovské náklady. Viete si predstaviť, čo znamená len vyasfaltovať plochu takého autocvičiska?“ zareagovala na otázku Elena Ďuračková, majiteľka autoškoly L-Prim Car, ktorá od roku 1990 pôsobí v Piešťanoch aj v Hlohovci.
„Vlastné priestory na učebne a autocvičisko majú vo väčšine prípadov iba tí, ktorým sa podarilo sprivatizovať zväzarmovské autoškoly. My ostatní, ktorí v tomto odbore podnikáme, sme si museli potrebnú materiálnu základňu prenajať. Prečo chce zákon prikazovať povinnosť vlastniť ich? Staneme sa tak jedinou živnosťou na Slovensku, ba i vo svete, ktorá bude viazaná vlastníctvom „výrobných“ priestorov. Prevádzkujem autoškolu od roku 1989, mám prenajaté dve miestnosti, autocvičisko, ktoré nie je verejným priestorom, mám funkčný autotrenažér a nechápem, prečo by som mal mať nový za milión a práve od určitého dodávateľa!? Príliš priehľadné lobovanie a zvýhodňovanie určitej skupiny! Sme toho názoru, že kto robí nepoctivo, raz na to doplatí. Preto jedenásťčlenný Cech piešťanských autoškôl v regióne sleduje, aby klienti autoškôl dostávali kvalitnú výučbu, so všetkým, čo k nej patrí. Ak by zákon naozaj prešiel v parlamente v diskriminačnej forme, sme pripravení podať žalobu na Ústavný súd,“ vyjadril sa k situácii v Piešťanoch Vladimír Motyčka z Autoškoly Motyčka a syn.
Či by sa po prijatí „likvidačných“ paragrafov zákona kvalita výučby v autoškolách naozaj zlepšila, je diskutabilné. Následok zániku menších autoškôl však zrejme pocítia aj ich adepti. Dostanú sa do situácie známej pred rokom 1989, že totiž na výučbu a výcvik budú musieť čakať niekoľko mesiacov, ak nie rokov. Ak, pravda, nezavedú v autoškolách rýchlostné príplatky ako na katastroch...
Janka Pekarovičová

Najčítanejšie na My Trnava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  2. Spacák na kozmetiku?
  3. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  1. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 920
  2. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 9 357
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 320
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 945
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 672
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 106
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 2 464
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 192

Blogy SME

  1. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  2. Vladimír Krátky: Kam sa hrabe Wiener šniceľ na naše bryndzáky !
  3. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  4. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  5. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa)
  7. Peter Maroncik: Kúpili sme záhradku
  8. Jozef Sitko: Bude Slovensko krajinou nikoho?(2)
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 409
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 409
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 884
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 4 049
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 867
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 414
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 185
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 101
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Parkovisko na Björnsonovej ulici v Prešove bude spoplatnené.

Trnava tak pokračuje s rozširovaním plateného parkovania mimo centra.


SITA 24m

Vodičovi hrozí pokuta až do výšky 750 eur.


4 h

Získanie pozemkov a stavieb umožní realizovať investičné rozvojové zámery spolufinancované z európskych zdrojov.


TASR 7 h
Šulekovo je víťazom 8. ligy MEVASOX v sezóne 2021/2022.

Vyššia súťaž pre nich nebude žiadnou neznámou.


8 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V obci Zákopčie odstraňujú následky po ničivej povodni.


23 h

Priehradu ešte len napúšťajú po rozsiahlej rekonštrukcii. Je mimo prevádzky.


4 h

Všetky metódy plašenia zlyhali.


a 1 ďalší 27. jún

Ľuboš odišiel v stredu, v piatok ohlásili jeho nezvestnosť.


25. jún

Blogy SME

  1. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  2. Vladimír Krátky: Kam sa hrabe Wiener šniceľ na naše bryndzáky !
  3. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  4. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  5. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa)
  7. Peter Maroncik: Kúpili sme záhradku
  8. Jozef Sitko: Bude Slovensko krajinou nikoho?(2)
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 409
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 409
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 884
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 4 049
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 867
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 414
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 185
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 101
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu