deväť z nich jazdilo pod vplyvom alkoholu.
Príchodom jesene sa deň skracuje a viditeľnosť na cestách znižuje sychravé počasie. Veľa cyklistov, ktorí skoro ráno idú do práce alebo napríklad na ryby, nie je riadne osvetlených, hoci sú si vedomí, že hazardujú nielen so svojím životom či zdravím, ale aj s osudom iných účastníkov cestnej premávky.
Minulý pondelok v skorých ranných hodinách sme počas jazdy stretli desať cyklistov, z ktorých osem nebolo osvetlených. Jedného rybára za obcou Boleráz sme takmer zrazili. „Za neosvetlený bicykel môže cyklista dostať pokutu v blokovom konaní až do výšky 2000 Sk, ale nie vždy sa polícia prikláňa k maximálnej výške pokuty. Pohybuje sa to okolo 500 korún. Niekedy sa to rieši aj dohovorom,“ informoval Viktor Plézel z Krajského riaditeľstva Policajného zboru SR Trnava. Ak sa zistí, že cyklista jazdí pod vplyvom alkoholu, tento priestupok sa nahlási príslušnému dopravnému inšpektorátu, ktorý priestupok rieši. Cyklistovi môže dať pokutu až do výšky 10 tisíc korún.
V prvom polroku 2004 zavinili cyklisti v Trnavskom kraji 69 dopravných nehôd, čo je nárast oproti polroku 2003 je šesť nehôd. Deti z toho zavinili 15 nehôd. Pri 14 nehodách bol u vinníkov - cyklistov zistený alkohol v krvi. Dve osoby boli usmrtené, jedenásť zranených ťažko a tri ľahko. Z celkového počtu dopravných nehôd sa až 56 (81 percent) stalo v obciach alebo mestách.
Účastníkmi dopravných nehôd bicyklistov sú však aj vodiči motorových vozidiel, ktorí vo viacerých prípadoch nehode zabrániť nemohli. Aj napriek tomu, že im dá polícia pri vyšetrovaní za pravdu, tieto udalosti v nich zanechávajú traumu na dlhé obdobie i celý život. „Každá nehoda sa dokumentuje a vyhodnocuje, pričom nám v tom napomáha aj výpočtová technika. Znalec z oblasti dopravy posúdi, či sa mohol vodič za daných okolností zrážke vyhnúť, poprípade jej zabrániť. Záleží to od okolností, za akých sa nehoda stala,“ dodal Viktor Plézel.
- gak -