oré čitateľov najviac zaujímajú.
Pred dvoma týždňami vodič autobusu MHD nebol ochotný prijať od cestujúceho stokorunovú bankovku. Konal podľa predpisov?
P. Krátky: V záujme plynulosti dopravy je treba, aby mal cestujúci podľa možností pripravené bankovky v primeranej hodnote.
Čo znamená primeraná hodnota?
P. Krátky: Asi päťnásobok hodnoty cestovného lístka. Našou snahou a odporúčaním však je, aby si cestujúci vybavili dopravnú (čipovú) kartu, ktorá má viac výhod. Na jednej strane nemusí cestujúci „zháňať“ peniaze v hotovosti a na druhej strane je pri platbe cez čipovú kartu cenovo lacnejšie. Na druhej strane môže dopravnou kartou platiť v prímestských autobusoch nielen v okrese Trnava, ale aj Hlohovec, Piešťany, Senica i diaľkových spojoch, ktoré prevádzkuje SAD Trnava.
Keď vodič skoro ráno začína prepravu cestujúcich, má od SAD určitú výšku peňazí, tzv. zmenné na vydávanie z bankoviek. Môže sa stať, že nemá dostatok na vrátenie z bankovky v prípade, že viac cestujúcich platí vyššou bankovkou. V priebehu dňa je už situácia iná.
Má vodič právo nevpustiť do autobusu občana, ktorý nemá presnú sumu na zakúpenie cestovného lístka a chce ho zaplatiť napríklad sto korunovou bankovkou?
P. Krátky: Len v tom prípade, ak sú vyčerpané ostatné možnosti (vodič skutočne nemá vydať, cestujúci nemá iné drobné peniaze), pretože by tým vedome pustil „cestujúceho načierno“.
Častokrát sa stane, že vodič odmieta vziať hlavne od detí drobné mince a neprimerane sa k malému cestujúcemu správa.
P. Krátky: Žiaľ, aj takéto prípady sa stanú. Mrzí nás správanie sa vodiča. Ale sú aj situácie, kedy dochádza ku vzájomným priekom vodič – cestujúci, kedy vodič na oplátku vydá cestujúcemu z väčšej bankovky najdrobnejšie mince. (Od čitateľov vieme, že vodič „škodoradostne odrátal“ najdrobnejšie mince, ale nerátal s reakciou cestujúceho, ktorý mu kľudne odpovedal, že aj to sú peniaze. Pozn. red.)
V autobusoch MHD sme sa stretli s oznamom, že MHD žiada občanov, aby boli na zastávke MHD päť minút pred príchodom autobusu.
J. Kuzma: Takýto oznam SAD nikdy nevydala. Možno sa v autobusoch takáto výzva našla, ale nie od SAD. Je však pravdou, že cestujúci je povinný byť na zastávke včas.
A čo autobus?
P. Krátky: Sú prípady, že autobus mešká. Je však treba zvážiť, či vlastnou vinou vodiča, alebo okolnosťami počas jazdy (nepriepustnosť cestnej premávky, kalamita ap.). Omnoho závažnejšia závada ako meškanie sú predčasné odchody zo zastávok MHD. SAD sa zaoberá každou, aj anonymnou sťažnosťou. Všetky sťažnosti riešime priebežne. Okrem toho mesačne vyhodnocujeme nielen sťažnosti cestujúcich, ale aj komerčné závady zistené dopravnou kontrolou. Zaoberáme sa aj podnetmi cestujúcich. (Že majú podchytené mesačné vyhodnocovania sme sa sami presvedčili. Pozn. red.) Každý cestujúci má právo podať sťažnosť či už telefonicky, písomne, mailom, faxom alebo osobne.
Nedalo nám a ešte v deň nášho rozhovoru na SAD sme sa vybrali na „skusy“ MHD na Kopánku. Zisťovali sme čas na MHD pri Obchodnej akadémii v Trnave smerom do mesta. Autobus linky č. 2 o 13.19 sme „nedobehli“, zato autobus č. 2 o 13.34 z tej istej zastávky meškal tri minúty. Možno preto, aby cestujúci nezmeškali aspoň tento spoj. Zo spomínanej zastávky MHD presne v stanovenom časovom termíne 13.45 odchádzal linkový autobus č. 9.
V Trnave premával aj autobus s plošinou. Prečo nepremáva?
P. Krátky. V Trnave pred tromi rokmi premával autobus pre vozíčkarov. Zo zastaralých technických príčin pre bezpečnosť cestujúcich a nedostatku obsluhy bola plošina demontovaná. V Piešťanoch, v kúpeľnom meste, premáva jeden autobus s plošinou. Na jeho prevádzku mesto Piešťany prispieva. SAD v budúcnosti uvažuje so zakúpením aj nízkopodlažných autobusov. Je to však otázka dotácií. SAD, ako prevádzkovateľ MHD v Trnave, na rozdiel od iných dopravných podnikov – Bratislava, Banská Bystrica, Žilina, Prešov a Košice nedostáva investičné dotácie na nákup vozidiel.
A čo zvýšenie cestovného MHD v Trnave v máji 2004?
P Krátky: SAD je prevádzkovateľom mestskej a prímestskej dopravy. Snaží sa zjednotiť prepravné podmienky pre okruh cestujúcich prepravovaných zdarma alebo so zľavou. (Že vykrytie nestačí, sme už v Trnavských novinách publikovali. Pozn. red.) VUC a mesto Trnava po vzájomnej dohode pristúpili k vykrytiu rozdielu medzi osobným cestovným občanov na 70 rokov a držiteľov preukazov ťažko zdravotne postihnutých a aj ich sprievodcov. Tento rok je dotácia doriešená, ale nie v plnej výške poskytovaných zliav.
Eva Kopúnková