ov na Vážsku vodnú cestu do roku 2010 by sa mali pohybovať od 2,5 do 3 miliónov ton tovarov ročne. Dnes je splavný dolný, 89 kilometrový úsek od Serede po Komárno. Pokračovaním cesty je vodné dielo Sereď - Hlohovec.
„Územné rozhodnutie o umiestnení stavby vydal odbor životného prostredia Krajského úradu v Trnave 20. decembra minulý rok. Právoplatnosť nadobudlo 7. februára. Do troch rokov musí zadávateľ, Slovenská vážska spoločnosť Žilina, predložiť žiadosť o stavebné povolenie, a povolenie musí nadobudnúť právoplatnosť,“ informovala nás vedúca odboru životného prostredia KÚ v Trnave Ing. Oľga Sersenová.
Vodné dielo zasiahne katastre 8 obcí a 3 miest. Projekt k vydaniu stavebného povolenia musí rešpektovať komplex podmienok. S prípravou technického riešenia zadávateľ vypracuje bioprojekt v podobnom rozsahu ako pri vodnom diele v Gabčíkove. Navrhované hrádze sa vyhnú známym archeologickým náleziskám, na nových zabezpečia záchranný výskum. Armáda žiada rekonštrukciu nových kasární v Seredi a dostane náhradné pozemné aj vodné cvičisko v Hornom Čepeni. OÚ v Hlohovci upozorňuje, že projektová dokumentácia zatiaľ nerieši vplyv diela na skládku železitých kalov Drôtovne, kde hrozí vyplavovanie škodlivín, nazhromaždených dlhoročným ukladaním odpadu. Hlohovčania pýtajú lávku pre chodcov cez Váh a kanalizáciu v Šulekove. Sereď vybojovala prímestskú rekreačnú zónu, náhradné objekty obytnej a rekreačnej štruktúry, prístav pre vodné športy, cestu s mostami ako súčasť vodného diela, aj ako súčasť cyklistickej trasy. Nábrežie sa stane oddychovou zónou s obchodným a správnym centrom. „Podmienky musia byť premietnuté v projektoch ako súčasť výstavby vodného diela. Sú s nimi oboznámené všetky dotknuté subjekty. Ich realizáciu môžu priebežne kontrolovať. Bez splnenia podmienok stavebné povolenie na vodné dielo Sereď - Hlohovec nevydáme,“ dodáva Ing. Oľga Sersenová. Ondrej KOLLÁR