vo školstva SR schválilo v novembri 2001, by mala hlavne odstrániť malú objektivitu a hodnovernosť súčasnej formy maturitných skúšok. Je však otázne, do akej miery budú vysoké školy vstupovať do priebehu maturitnej skúšky, či sa budú podieľať na príprave externej časti maturity a hlavne, do akej miery budú akceptovať výsledky maturít v prijímacom konaní na vysokoškolské štúdium.
„Malá objektivita maturitných skúšok spôsobuje, že výsledky žiakov rôznych škôl sú prakticky neporovnateľné,“ informoval nás vedúci odboru školstva Krajského úradu v Trnave Ing. Ján Morong. „Nová maturita sleduje zjednotenie podmienok maturitných skúšok na rôznych druhoch a typoch škôl a porovnateľnosť požiadaviek na vedomosti. Zjednotené predmety maturitných skúšok, najmä jej externej časti, by mali byť zárukou rovnakých šancí pre každého absolventa strednej školy. So zámerom zvýšiť úroveň, objektivitu a hodnovernosť bude maturitná skúška štandardizovaná a čiastočne externá. Externý charakter by sa mal zabezpečiť centrálne vypracovanou písomnou časťou skúšky. Maturitná skúška na gymnáziách bude skúška predmetová, pozostávajúca z piatich predmetov. Na stredných odborných školách, SOU a združených stredných školách je skúška kombinovaná a je zložená zo všeobecnevzdelávacích predmetov a súborov odborných predmetov v teoretickej a praktickej časti skúšky. S novou koncepciou maturitnej skúšky sa na školách pravdepodobne nestretneme skôr ako v školskom roku 20023/2004.“
Inováciu čaká aj záverečná skúška, ktorou sa ukončuje štúdium v trojročných učebných odboroch a v študijných odboroch, v ktorých príprava je kratšia ako štyri roky. „Táto skúška sa dnes vykonáva v SOU a združených SŠ, väčšinou oddelene od praxe a podnikov. Účasť zamestnávateľov v skúšobných komisiách je len formálna, sú bez hlasovacieho práva. Pripravený je však nový návrh záverečnej skúšky, ktorý bol predložený na verejné pripomienkovanie. Ťažisko záverečnej skúšky sa opäť presunie na praktickú časť. Tá sa má vykonávať mimo školy, v ktorej sa žiak pripravoval a má byť v plnej réžii podnikov a zamestnávateľov. Sociálnym partnerom sa však ponúka v tomto návrhu nielen vstupovať do procesu prípravy v konečnej fáze pri záverečnej skúške, ale i do obsahu prípravy v celom jej priebehu a naviac sa im ponúka celkové gestorstvo za príslušný učebný alebo študijný odbor. Bude záležať len na príslušných komorách, asociáciách alebo združeniach, či sa k svojmu právu na prípravu mladej generácie budú hlásiť,“ dodal Ing. Morong. (gak)