aného seminára privítal v sobotu 18. mája popoludní účastníkov na vernisáži výstavy Aj keď sa všetko minie, my nie. Samozrejme, ústami Hany Kostolanskej - Ušákovej, keďže fyzicky Oláh žil a pôsobil v Trnave v šestnástom storočí. A práve preto, že Trnava je mesto bohaté históriou, do ktorej zasiahli aj desiatky ďalších kultúrnych dejateľov Slovenska, zrealizovali Spolok sv. Vojtecha, Západoslovenské múzeum a Mesto Trnava projekt predstavujúci najvýraznejšie osobnosti dejín. Použili pri tom materiály z knižnice a archívu SSV a zbierok Západoslovenského múzea.
Po privítaní riaditeľom múzea Tiborom Díte, zámer zdokumentovať, ako sa postupne rodila slovenská kultúrna pospolitosť a poukázať na kontinuitu vývoja, ktorú málokto v histórii do detailov skúmal, naznačil v úvodnom príhovore riaditeľ Spolku sv. Vojtecha Štefan Hanakovič. V tejto súvislosti vysoko vyzdvihol zásluhy Alexandra Rudnaya, cirkevného hodnostára a náboženského spisovateľa, rodáka z Trnavského okresu, ktorý svoju kariéru zavŕšil tým, že sa stal ostrihomským arcibiskupom a v roku 1828 kardinálom. Podporoval bernolákovcov, bol jedným z najvýznamnejších členov a mecénom Slovenského učeného tovarišstva, zohral rozhodujúcu úlohu pri zachovaní a rozvoji slovenčiny na majetkoch ostrihomského arcibiskupstva.
Projekt, v ktorom si našli miesto okrem Oláha aj Trnavská univerzita, Pázmany, bernolákovci, ale i skupina autorov Katolíckej moderny až po vznikajúcu katolícku akadémiu, podrobnejšie predstavila jeho autorka, pracovníčka SSV Marta Blažová. Bližšie o poézii Katolíckej moderny hovoril jeden z jej členov, vzácny hosť podujatia, básnik Ján Motulko.
Otvorenú výstavu si už v nedeľu, v rámci osláv Svetového dňa múzeí a galérií, prezreli desiatky návštevníkov. Je určená predovšetkým mládeži a študentom stredných a vysokých škôl. Aby sa s jej obsahom mohli dokonale oboznámiť, organizátori predpokladajú, že ostane v Oláhovom seminári inštalovaná niekoľko mesiacov.
(pe)