Jožko a Jojka. Jedného dňa pred dvanástimi rokmi sa rozhodli, že založia vlastnú fabriku... Takto rozprávkovo by sa mohol začať príbeh vzniku Sekuľskej keramiky manželov Húškovcov, dnes certifikovanej dielne známej na celom Slovensku. Vyučený keramik, absolvent Strednej keramickej školy v Bechyni Jozef Húšek, absolvenstka chemickej priemyslovky a Energetického inštitútu v Bratislave Jozefína Húšková a asi dvadsiatka talentovaných pracovníčok realizujú celý výrobný a odbytový proces, výsledkom ktorého je sortiment viac ako 300 druhov úžitkovej kameninovej keramiky, charakteristickej žltohnedej farby. Vytvorili si svoj vlastný štýl s nádychom starodávnosti.
„Aj keď nedokážeme zistiť nič bližšie o voľakedajších sekuľských keramikároch, nadväzujeme na výrobu predmetov dennej potreby, inšpirujeme sa zachovanými starodávnymi vzormi. Oživujeme mliečniky, džbány na vodu, vázy, taniere, hrnčeky..." vymenúva majiteľ dielne a dostáva sa až po kameninové obedové súpravy ktorými vybavujú reštaurácie a pizzérie, záhradnú keramiku - kvetináče a dekorácie exteriérové i interiérové, figurálnu keramiku, napríklad sochy sv. Floriána na objednávku ministerstva vnútra i distribučnej firmy pre požiarnikov.
Objednávkový systém a prísny platobný režim sú zárukou, že firma, ktorej šéf dbá na odbornosť a pracovnú disciplínu, sa dokáže štandardne postarať o svojich zamestnancov, a na druhej strane bude schopná dobudovať a rozšíriť svoje výrobné priestory. Hneď za veľkou čiernou železnou tepanou bránou už čoskoro vkročí návštevník a zákazník do rozprávkového sveta keramiky. Vitrína vľavo so vzorkami výrobkov mu ukáže, kam prišiel bez toho, aby musel zájsť až do dielní, či skladu. V areáli firmy Húškovci plánujú vytvoriť aj neveľké múzeum, ktoré vovedie zvedavca do sekuľskej minulosti, nielen cez v domácnostiach kedysi používanú keramiku, ale aj staré pracovné nástroje, kroje a iné dobové dokumenty.
Sekuľskú keramiku, ocenenú popri iných cenách aj Pohárom primátora Štefana Králika za najlepší predajný stánok a najkrajšie výrobky na tradičnej prezentácii slovenských výrobkov v Banskej Bystrici, si nežiadajú len na folklórnych a remeselníckych podujatiach doma, ale aj v Českej republike, Poľsku, Maďarsku. Záujem by bol aj v Rusku, obchod však viazne na platbách. Aktuálnym cieľom majiteľov, ktorí chcú vybudovať silnú, viacgeneračnú, dedičnú rodinnú firmu (veď s praxou keramikára už zrástol aj najstarší z troch detí - syn Jožko, ktorý pôjde nasávať teóriu na keramickú školu do Pezinka) je preniknúť na kanadské trhy.
Húškovci a ich zamestnanci vedia, čo je tvrdá robota. Ovládajú celý pracovný postup od nalievania zarobenej keramickej hmoty do foriem, cez sušenie, retušovanie výrobkov, ich maľovanie, glazovanie, nakladanie do pece, vypaľovanie, triedenie, dekorovanie, skladovanie až po samotný odbyt vysokoúžitkovej, nepriepustnej, voči nárazu a teplote odolnej sekuľskej keramiky. A povedzme si úprimne - podobných firiem je na Slovensku ako šafránu.
(pe)