Trnave od štvrtka dáva punc aj stála expozícia diela Jána Koniarka
rného slovenského sochárstva, voderadského rodáka Jána Koniarka, žiaka Alojza Strobla v Budapešti, profesora W. von Rümanna v Mníchove, ktorý strávil časť života v Srbsku, po I. svetovej vojne zanechal pedagogickú prácu v Belehrade a vrátil sa do Voderád. V roku 1924 sa presťahoval do Trnavy. Nevedel nájsť svoje umelecké miesto a keď po zriadení Slovenskej vysokej školy technickej v Bratislave získal v roku 1939 docentúru pre modelovanie na výtvarnom oddelení školy, pre starnúceho umelca už bolo prineskoro. V roku 1943 sa funkcie vzdal. Napriek tomu, že daroval život mnohým pomníkom a výjavom zo slovenskej histórie, žil v Trnave čoraz utiahnutejšie a pre roztrpčenie takmer vôbec nevystavoval svoje práce. Tu od 4. mája 1952 spí svoj večný sen.
Po prvý raz mala slovenská verejnosť príležitosť oboznámiť sa s umeleckým odkazom Jána Koniarka až na jeho posmrtnej výstave v Slovenskej národnej galérii v roku 1953. Aj Trnava sa snažila odčiniť svoj dlh voči nemu. V roku 1978, na sté výročie sochárovho narodenia, vtedy dvojročnú galériu premenovali na Okresnú galériu Jána Koniarka. V roku 1984 dostal jej názov definitívnu podobu - Galéria Jána Koniarka. Snahu Trnavčanov starať sa o oboznamovanie so sochárovým umeleckým odkazom po spomienkovom večery v roku 1972, jubilejných výstavách k 110. výročiu narodenia, vzala do svojich rúk občianska iniciatíva Trnavské fórum ’89. Počas výstavy k 40. výročiu úmrtia sochára vznikla myšlienka vybudovať prístavbu galérie a v nej umiestniť stálu expozíciu. Napriek ťažkým ekonomickým podmienkam, po preinvestovaní 14,5 milióna korún, s pomocou mesta Trnava a sponzorov sa to podarilo. V piatok 19. júna večer, pri príležitosti 50. výročia úmrtia sochára, prístavbu Kopplovho kaštieľa, projekčne navrhnutú Ing. arch. Zuzanou Nádaskou, CSc. vo výtvarnej spolupráci s akad. maliarom Jozefom Dókom ml., so stálou expozíciou diela Jána Koniarka slávnostne otvorili.
Ťažisko stálej expozície, podľa umelecko-historickej koncepcie Ľuby Belohradskej, pozostáva z diel, ktoré sú majetkom galérie. Boli nadobudnuté kúpou od súkromných majiteľov, odliatím do bronzu z pôvodných sadrových a hlinených originálov, zapožičané zo zbierok Slovenskej národnej galérie. Dôležitú súčasť expozície tvorí aj dlhodobá výpožička ôsmich diel z majetku SNG a jedného exponátu, ktorého vlastníkom je Spolok sv. Vojtecha v Trnave. Zo sponzorských zdrojov ju obohatila socha Veda, soška Víťazstvo, reliéfy Sv. Vojtech medzi svojimi učeníkmi a Rastislav víta Cyrila a Metoda na Devíne.
Pri príprave stálej expozície, ktorej výtvarné riešenie navrhli akad. maliar Pavel Choma a akad. architekt Dušan Voštenák, sa tvorcovia snažili obohatiť ju o súčasné hľadiská muzeálnej prezentácie umeleckých diel - interaktívnosť a vytvorenie možnosti pre vnímanie sochárskych diel aj nevidomým návštevníkom prostredníctvom hmatových zážitkov.
- pe-