zahučí, pneumatiky zľahka „premastia„ rozhorúčený asfalt a súťažné auto sa pomaly stráca v zákrute. Ostane po ňom iba vôňa spáleného benzínu a stúpajúci oblak dymu. Popri ceste dav zvedavcov sleduje, ako sa jazdci vysporiadajú s krátkou, ale o to nebezpečnejšou trasou 400 metrového šprintu od pobočky VÚB po miestnu základnú školu. Nachádzame sa v Šaštíne - Strážach, najmladšom meste na Slovensku, v ktorom sa v prvú augustovú sobotu uskutočnila premiéra Tuning show na Záhorí.
Je krátko po dvanástej. Slnko neustále praží a diváci, ktorých sa na námestí zišlo neúrekom, hľadajú aspoň nejaký kúsok tieňa. Tí vynaliezavejší si za slnečník zvolia naše noviny, ktoré sme na podujatí rozdávali a aspoň takto sa chránia pred možným úpalom. Vystúpiť z chládku ich však láka už niekoľko desiatok odstavených automobilov, ktoré majitelia vystavujú verejnosti na obdiv. Škodovky, Volkswageny, Mazdy i veľký čierny Pontiac lákajú zvedavcov pristúpiť bližšie a obzrieť si, ako sa dá zo sériovo vyrábaného automobilu, nazvime ho trebárs škaredým káčatkom, vykúzliť krásna princezná. Nie sú v to však čary, ale množstvo investovaných peňazí a voľného času, čo premenili tieto automobily na „mašiny„, za ktorými sa každý rád obzrie a zatúži aspoň raz sa v nej previezť. Tieto autá sa však dajú prirovnať aj ku krásnym ženám, za ktorými sa tiež každý chlap s obdivom otočí a s povzdychom po nich zatúži. Pri autách však nehrozí, že by dotyčnému jeho zákonitá dala zaucho alebo vyškriabala oči.
Nechajme však úvahy úvahami. Pri plánovaní tejto reportáže som sám nevedel, čo to tuning znamená. S týmto slovom som sa akurát tak stretol na hudobnej aparatúre. Aj podľa pozvánky som si myslel, že pôjde o to, kto vydá najväčší hluk či už z motora alebo z reproduktorov. Ostal som prekvapený. „Tuning v preklade znamená ladenie, no pre motoristov to ladenie predstavuje úpravu sériovo vyrábaných automobilov. Majitelia najčastejšie zmenšujú svetlosť medzi komunikáciou a automobilom, upravujú výkon motora, vymieňajú výfuky, prerábajú interiéry a pridávajú spojlery a ozdobné lišty,„ informoval nás Vincent Kopiar z Občianskeho združenia Branč - Rudava, ktoré toto podujatie zorganizovalo spoločne s Tuning klubom Slovensko. „V dnešnej počítačovej dobe je populárny aj čip-tuning, čiže upravovanie čipov v aute. Nie je to lacná záležitosť, ľudia sú však ochotní venovať dostatok času a peňazí na vylepšenie štvorkolesového člena domácnosti. Súčasťou vylepšenia sú aj hudobné aparatúry rôznych výkonov, ktoré majitelia do automobilov umiestnili natrvalo. Niekedy reproduktory zaplnia aj celý batožinový priestor. Ak to premeníme na peniaze, prerobenie Favorita či Felície majiteľa vyjde na dvesto tisíc korún, zahraničné autá, napríklad BMW, Honda, Lotus aj na niekoľko násobne viac.„
Okrem zvedavcov sa okolo vystavených automobilov pohybovali aj odborní porotcovia z Tuning klubu Slovensko, ktorých úlohou bolo vyhlásiť najkrajší tuning, čiže najkrajšie zladené auto. „Takéto akcie sú pre lákadlom pre starých i mladých ľudí. Z organizačného hľadiska je to však veľká zodpovednosť. Máme naplánovanú súťaž v šprinte na 400 metrov, ktorej úsek môže byť pre neskúseného vodiča nebezpečný. Trasu asi v polovici tvorí zákruta v tvare písmena S a hrozí riziko, že ju niekto z pretekárov nezvládne. Ak sa však všetko dobre skončí, určite zorganizujeme aj jej druhý ročník.„
Našťastie sa spomínaný šprint zaobišiel bez kolízií automobilov a zranených. Prvenstvo v tejto súťaži získal Karol Hypký na BMW 330 xd, ktorý trasu zdolal za 17,96 s, druhé miesto patrilo Borisovi Horvátovi na Octavii RS s časom 18,72 s a tretie Milanovi Mučkovi na Honde za čas 18,92 s. V prvej päťke sa na štvrtom mieste z 21 prihlásených pretekárov umiestnila Simona Králiková, ktorá na Forde Probe GT zvládla šprint za 18,98 s. Ako sme už spomínali, odborná porota i diváci hodnotili Najkrajší Tuning. Najviac hlasov, odborných i diváckych, získala červená Škoda 120, ktorá podobné ocenenie získala aj na podujatí v Dunajskej Strede.
Slnečný sobotňajší deň organizátori zavŕšili diskotékou. Akoby už toho hluku nemali všetci dosť. Podujatie však bolo adresované mladým ľuďom a diskotéka z ich zábave neodmysliteľne patrí. Možno práve na nej si konečne organizátori oddýchli a spokojne vyhodnocovali uplynulý deň. Sami by to však nezvládli, najmä finančne, preto poďakovanie zúčastnených patrí aj viacerým sponzorom, ktorí toto podujatie podporili.
Gabo Kopúnek