rnatívny výchovno-vzdelávací program na podporu a rozvoj intelektového potenciálu nadaných detí. V rámci neho sa realizuje Projekt alternatívnej starostlivosti o nadané deti, ktorého priekopníkom a koordinátorom je Škola pre mimoriadne nadané deti a gymnázium na Teplickej ulici v Bratislave. V školskom roku 2002/2003 sa do tohto projektu otvorením prvej triedy zapojila aj Základná škola na Vančurovej ulici v Trnave, a tým aj Trnavský okres ako jeden zo šestnástich na Slovensku.
„Tomuto kroku, o ktorom som uvažovala už niekoľko rokov, predchádzala legislatívna príprava, súhlas ministerstva školstva, zriaďovateľa, dohoda s okresnou metodičkou pre materské školy. Na jej základe sme oslovili riaditeľky materských škôl v Trnave, ktoré odporučili malých adeptov. V Okresnej pedagogicko-psychologickej poradni štyridsať detí posúdila prom. psychologička Gressnerová, s tým, že uspieť mohli tie, ktoré mali inteligenčný kvocient nad 129. V nadväznosti na psychologické testy absolvovali deti aj testy vedomostné a z tých, ktoré boli najlepšie, odborníci vybrali 17 budúcich prváčikov,“ hovorí Mgr. Anna Čapošová, riaditeľka ZŠ na Vančurovej ulici.
Trieda, o ktorú sa súbežne starajú dve učiteľky, Mgr. Anna Köverová a Mgr. Zuzana Šamajová, má už prvých šesť týždňov vyučovania za sebou. Každé ráno deti začínajú o 7.40 hodine takzvanou rannou komunitou, kde sa môžu vyrozprávať so svojich zážitkov a postrehov z predchádzajúceho dňa a až potom sa začína riadne vyučovanie, na ktorom už stačili predbehnúť klasických prváčikov vo všeobecných základoch o dva mesiace. Popri výchovných predmetoch majú slovenčinu, matematiku, angličtinu, informatiku a „obohatenie“. Využívajú celoštátne určené učebnice, ale aj učebnice a pomôcky, špeciálne pre tieto triedy pripravené bratislavským koordinátorom. Špecifikom vyučovania je individuálny prístup k žiakom, ktorí napríklad na konci prvého ročníka budú ovládať abecedu písaným i paličkovým písmom, už v súčasnosti, hoci prvákom osnovy určujú zvládnuť počítanie v obore do dvadsať, sa hravo pohybujú v desaťtisícových dimenziách. Na konci prvého ročníka budú v rámci predmetu obohatenie, pre ktorý si zvolili tematický okruh zvieratá, robiť svoju prvú samostatnú ročníkovú prácu. Podrobnejšie sa k tomuto projektu a konkrétnej práci v škole na Vančurovej ulici vrátime v niektorom z budúcich čísiel.
- pe -