Trnava - li Kráľa inšpirácie. Po troch dňoch súťaženia sa ním stal divadelný súbor Pro100r z Brna.
Nepredbiehajme však a povedzme si, že na trnavských javiskách sa od 7. do 9. novembra predstavilo päť neprofesionálnych súborov so šiestimi hrami. Na úvod vo štvrtok deti veľmi priaznivo prijali kontaktové realistické Teatro Tatro z Nitry, ktoré v réžii Ondreja Spišáka prišlo na DIV so Stvorením sveta. Výkriky, salvy smiechu a búrlivý potlesk potvrdili, že päť protagonistov predstavenia sa v Divadle Jána Palárika nesnažilo márne. V malej sále DK Tirnavia sa o priazeň diváka a poroty v ten istý deň uchádzal jediný zainteresovaný domáci divadelný súbor Levister ´99, laureát napríklad Akademického Prešova 2001. Hra Tieň rinčiaceho železa bola sondou do života maturantky, ktorá sa ocitla vo víre myšlienok o bytí a nebytí a v snahe orientovať sa v imaginárnom svete jej „pomáhajú“ vymyslení priatelia a v zahraničí vzdialená matka. Najväčší tvorivý podiel na pôvodnej hre mali Stanislava Matejovičová a Peter Farkas. Nové originálne dramatické texty prišli prvýkrát pred publikum v autorskom čítaní vo štvrtok večer.
Piatkové divadelné inšpiratívne popoludnie otvorilo, aj keď s meškaním, bratislavské činoherné divadlo Publikum - inak absolventky Činohernej a bábkarskej fakulty VŠMU z roku 1999. Zaskveli sa v synagóge v Ostrovského hre Dievča bez vena, aby potom večer v Divadle Jána Palárika ich súboroví kolegovia ponúkli po slávnostnom otvorení DIV hru Gábora Gergeya Na koho to slovo padne. V réžii P. Mankoveckého v absurdne a komicky komponovanom texte a koncerte situačných gagov dokazovalo svoje improvizačné kvality päť absolútne rozdielnych hereckých typov, overených asi osemdesiatkou repríz. Tohtoročné tvorivé dielne sa pre ohlásenú chorobu Romana Černíka zredukovali na jednu, v ktorej humoru a poézii v kabarete učili dramatických elévov Jakub Nvota a Kamil Žiška.
Mestské divadlo Bratislava prišlo na DIV do malej sály DK Tirnavia s Voľnými manželskými vzťahmi v réžii Michala Spišáka, druhého syna renomovaného režiséra Romana Spišáka. Druhým sobotným predstavením, tentoraz na doskách Divadla Jána Palárika, zaujal víťaz súťaže Tvorivý čin roka - tanečný súbor Style s domovským právom v MsKS Bánovce nad Bebravou. Tanečný projekt Quasimodo na námet Hugovho Chrámu Matky Božej v Paríži s hudobným výberom francúzskych skladieb priniesol príbeh z minulosti spracovaný súčasnou formou, tvorbou a štýlom mladých, v ktorom sa miešala tragika s komickosťou aj v detailoch, odkazujúcich na pocity postáv a ich interpretov.
Bodku za DIV 2002 urobil Nadsamec v podaní jediného zahraničného účastníka prehliadky, brnenského divadelného súboru Pro100r. Deväť aktérov dvanásťročného súboru neprofesionálov, účastníka mnohých festivalov a častého hosťa profesionálnych scén, sa predstavilo spracovaním škandalózneho kuriózneho románu z roku 1902 so športovým a utopickým podtónom, ktorý francúzska kritika po päťdesiatich rokoch označila za stále aktuálny. O tejto paródii na supermana a hrdinov rôznych komiksov to platí podnes. Potvrdili by to iste aj diváci, ktorí sa po tomto predstavení z úst poroty dozvedeli verdikt o víťazovi. Ale o tom sme písali hneď na začiatku.
Janka Pekarovičová