rozhľadenejšie, múdrejšie ako boli rodičia, a najmä starí rodičia v ich veku. Nezriedka pri zápise do školy plynne čítajú, podpíšu sa paličkovými písmenkami, hravo zareagujú aj na zložitejšie otázky. Rodičia sa tešia, že konečne pôjdu do školy, lebo so stále zvedavým a neposedným potomkom to doma už nemôžu vydržať... Len čo zaznie školský zvonček, stávajú sa malí nadaní géniovia, ktorí sa zakrátko v škole nudia, lebo nič pre nich nie je nové, nočnou morou prváckych učiteľov.
Práve kvôli takýmto žiačikom sa na Slovensku už takmer desaťročie rozvíja alternatívny výchovno-vzdelávací program na podporu a rozvoj intelektového potenciálu nadaných detí. Projekt alternatívnej starostlivosti o nadané deti, ktorý pustila do života Škola pre mimoriadne nadané deti a gymnázium na Teplickej ulici v Bratislave, začali v školskom roku 2002/2003 otvorením prvej triedy realizovať aj v Trnave v Základnej škole na Vančurovej ulici.
Čo vieme o teórii takéhoto vzdelávania? Na 1. stupni je v triede maximálne 15 žiakov, optimum je 10 až 12 žiakov. Popri výchovných predmetoch majú deti v 1. ročníku slovenčinu, matematiku, angličtinu, informatiku a „obohatenie„. Využívajú celoštátne určené učebnice, ale aj učebnice a pomôcky, špeciálne pre tieto triedy pripravené bratislavským koordinátorom. Zotrvanie v škole si vyžaduje splnenie určeného prospechového resp. výkonového minima, čo sa 4-krát ročne kontroluje testmi, ktorými sa zároveň zisťuje, s ktorým učivom majú deti najväčšie problémy. Pre úspešné deti odborníci odporúčajú plynulý prechod z 1. stupňa na gymnaziálnu formu štúdia, kde je v triede najviac 20 žiakov a od 5. triedy žiakom pribúda ďalší cudzí jazyk. Učiteľ, vyučujúci v takejto triede by mal mať certifikát špeciálneho pedagóga.
Vráťme sa do praxe. Od 1. septembra v Trnave existuje 1. ročník pre mimoriadne nadané deti. Po špeciálnych psychologických a vedomostných testoch do neho zaradili 17 detí, pričom sa potvrdilo, že pomer detí v takýchto triedach je 70:30, v neprospech dievčat. Prípravou na vyučovací proces sú 15-minútové ranné komunity. Samotné vyučovanie je založené na individuálnom prístupe k jednotlivým deťom. Žiakom sa zadávajú otvorené, nehotové, nedokončené problémové úlohy, ktoré nemajú len jedno riešenie, naopak, očakáva sa ich vysoká aktivita a samostatnosť pri riešení. Preferovaný je systém celodennej starostlivosti od 7. do 17. hodiny.
Učiteľkami trnavského prvého ročníka sú Anna Köverová s 19-ročnou praxou, z toho 10 rokov v prvom a druhom ročníku, a Zuzana Šamajová, ktorá pre doplnenie úväzku je ešte triednou štvrtákom, kde musí odučiť určitý počet hodín. „Deti hodnotíme iba pozitívne, slovne a výtlačkami. Ak je niečo zlé, dieťa upozorníme, že to nemá dobre a musí si prácu pozrieť ešte raz. V triede je nástenka, kde každý žiak vidí podľa poskladaného obrázka, koľko mu ešte chýba, teda nakoľko je úspešný. Nerobíme poradie, aby nikoho netraumatizovalo, že je posledný,„ hovorí Anna Köverová, a upozorňuje, že na záznamy o učebnom procese a výsledkoch sa využívajú iné výkazy ako v obyčajných triedach. (Z programových materiálov možno vyčítať, že na druhom stupni je hodnotenie dobové a percentuálne, k nemu sa priraďujú známky, pričom pri postupe do vyššieho ročníka nesmie mať žiak horší priemer ako 2.)
V triede pre nadané deti to vyzerá trocha inak, ako vo zvyčajných triedach. Deti sedia v laviciach najčastejšie po jednom, na zemi by mal byť koberec, na ktorom sa realizujú mnohé vyučovacie hodiny. Vyučovacia hodina je zložená z troch 15-minútových intervalov - v lavici, pri tabuli, na koberci. Možnosť pohybu kompenzuje hyperaktivitu, ktorá je častým prejavom nadaných detí.
Prvým krokom k otvoreniu triedy bolo psychologické vyšetrenie 40 detí, ktoré realizovala psychologička Ľ. Gressnerová z Okresnej pedagogickej a psychologickej poradne v Trnave.
„Začali sme prvýkrát, táto práca bola pre nás nóvum. Onedlho, týždeň-dva pred plánovaným zápisom, pošleme do materských škôl oznámenia, v ktorom rodič dostane prvú informáciu o tom, že ak pozoruje v intelektovej alebo inej oblasti mimoriadnu zdatnosť svojho dieťaťa, môže sa obrátiť na pedagogicko-psychologickú poradňu. Tam sa musí urobiť kompletné psychologické vyšetrenie dieťaťa, aby sa posúdilo, či spĺňa kritériá pre zaradenie do triedy mimoriadne nadaných detí,„ hovorí Ľ. Gressnerová.
Na koľko dieťa spĺňa intelektové parametre - musí to byť mimoriadne vysoký nadpriemer - sa bude vyšetreniami zisťovať od januára až do konca mája, v júni vykonajú deti vedomostné testy, potom bude nasledovať výberové konanie. Výsledky testov sa pošlú do Bratislavy, kde odborní pracovníci posúdia a vyberú deti do 1. triedy. „Uvažujeme dať spracované informačné materiály aj pediatrom, aby podchytili deti, ktoré nenavštevujú materskú školu. Zároveň ten istý materiál posielame na základné školy k zápisom, aby na túto alternatívu výučby upozornili rodičov detí, ktoré pri zápise vedia čítať a písať tlačenými písmenami,„ doplnila Ľ. Gressnerová. Psychologička je s deťmi zaradenými do zriadenej triedy v neustálom kontakte, chodí na ranné komunity, stretáva sa s nimi a tam, kde vidí náznak čo i len maličkého problému, porozpráva sa s rodičmi. „Majú ku mne kedykoľvek otvorené dvere. V škole som vždy v piatok, v poradni ma možno nájsť v ktorýkoľvek iný deň v týždni,„ hovorí odborníčka, ktorá sa venuje aj diagnostikovaniu problémových detí.
Záujem o zaradenia do triedy pre mimoriadne nadané deti majú aj rodičia intelektuálne nadpriemerných detí, ktoré však ešte nie sú dostatočne zrelé. Tu je úlohou psychologičky upozorniť, že takéto dieťa by bolo v nevýhode.
V súčasnosti sú v prvom ročníku zaradené deti z Trnavy, Cífera a Križovian. Podľa slov riaditeľky Základnej školy na Vančurovej ulici Mgr. Anny Čapošovej, škola má zámer celá sa postupne zmeniť na školu pre talentované deti. Teda o rok, keď otvoria ďalší prvý ročník, z dnešných prváčikov budú už druháčikovia.
Rodičom, ktorých táto možnosť zaujala, odporúčame preštudovať si kritériá v knihe Nadané dieťa, jeho vývin, vzdelávanie, podporovanie od autorky Jolany Laznibatovej, ktorá je zároveň autorkou celého Projektu alternatívnej starostlivosti o nadané deti.
Janka Pekarovičová