Hradište pod Vrátnom - enie prevádzky 25 lokálnych železničných tratí na Slovensku. Medzi ne patrí tiež trať z Jablonice v Trnavskom kraji do Brezovej pod Bradlom v kraji Trenčianskom. Starostovia troch dotknutých obcí, Jablonice, Hradišťa pod Vrátnom, Osuského a primátor Brezovej pod Bradlom robili čo bolo v ich silách, aby rozhodnutie zvrátili. „Podnikli sme všetky kroky, obracali sme sa na občanov, funkcionárov na úrovni okresov, krajských úradov, úradov vyšších územných celkov, ministerské rezorty, vládu. Tušili sme však, že žiadne korektúry v pôvodnom návrhu Železníc Slovenskej republiky urobené nebudú. Možno neskôr. Ale my, naši ľudia, nemôžeme čakať. Musíme reagovať okamžite, aby sa občania dostali do práce, deti do škôl. Začíname pracovať na posilnení autobusových spojov, ktoré sú zatiaľ jediným možným východiskom.„ Starostovia i primátor Brezovej pod Bradlom sa stretli na pracovnom zasadnutí, venovanom tomuto problému, v stredu 14. januára v Senici. Rozhodli, že pre posilnenie autobusových spojov urýchlene oslovia závody Slovenskej autobusovej dopravy v Senici, Novom Meste nad Váhom a ich akciové spoločnosti v Trnave i v Trenčíne, tiež úrady VÚC Trnavského aj Trenčianskeho kraja. Navrhované riešenia a zámery prerokujú s poslancami obecných zastupiteľstiev. „V Hradišti pod Vrátnom sa na obecnom zastupiteľstve zídeme 23. januára. Budeme mať viac informácií. Musíme tiež doladiť obecný rozpočet, ktorý je už postavený a schválený, rozhodovať o možnostiach v čerpaní rezervy.„
Z Hradišťa pod Vrátnom cestuje železnicou len do Brezovej pod Bradlom denne 60 ľudí na tri smeny za prácou, do škôl v mesta aj v Jablonici 50 detí, ďalší občania kvôli nákupom, vybavovaniu záležitostí na úradoch, k lekárom. „S tým, že nás starostovia oslovia a budú rokovať počítame,„ hovorí riaditeľ odštepného závodu SAD v Senici Ing. Jozef Klimo, „všetky autobusy však máme vyťažené na 90 percent. Riešenia možno hľadať len na úrovni a v rozsahu kapacít akciovej spoločnosti SAD v Trnave, prípadne v Trenčíne.„
„Zatiaľ nás starostovia neoslovili s konkrétnymi návrhmi. Nedostali sme ani žiadne konkrétne podklady o množstve prepravovaných osôb na jednotlivých linkách od Železníc SR. Nevieme, akú kapacitu, a v akých časových denných intervaloch by sme mali pripraviť. Len podľa našich úvah nad dopravnou mapou dotknutého regiónu sa domnievame, že akútne bude treba zabezpečiť najmenej tri robotnícke a dva žiacke spoje do Brezovej pod Bradlom. Je to však iba naša úvaha. Predovšetkým starostovia by nemali problém odkladať. Úrady nás môžu postaviť pred hotovú vec na poslednú chvíľu, tesne pred 1. februárom, keď bude na hľadanie optimálnych riešení neskoro,„ povedal nám v stredu minulý týždeň riaditeľ dopravno-obchodnej divízie akciovej spoločnosti SAD Trnava Mgr. Peter Krátky.
Ondrej KOLLÁR