Trnava - akterom a formou patrí skôr na úroveň prvého stupňa samosprávy, je teda prirodzenejšie, aby ju vykonávali obce, nie všetky o jej vykonávanie prejavili záujem. Zodpovednosť v takýchto prípadoch v zmysle kompetenčného zákona prevzali vyššie územné celky. V tejto súvislosti sme oslovili vedúcu odboru sociálnych služieb Trnavského samosprávneho kraja (TSK) Ing. Boženu Flamíkovú.
Ako nám povedala, od 1. januára tohto roka prevzal TSK kompetencie v oblasti opatrovateľskej služby od 97 obcí kraja z celkového počtu 249 obcí. „Podľa Metodického pokynu Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny SR č. 1091/2002-I/70 z 9. decembra 2002 rozhodovacia a súvisiaca pôsobnosť vo veciach opatrovateľskej služby, prechádza do samosprávnej pôsobnosti príslušného samosprávneho kraja, ak túto pôsobnosť na základe písomného vyjadrenia príslušnej obce doručeného príslušnému okresnému úradu do 10. decembra 2002 neprevezme do pôsobnosti príslušná obec. Tým bola daná možnosť obciam odmietnuť poskytovanie opatrovateľskej služby i napriek skutočnosti, že v súlade s § 71 zákona č. 195/1998 Z.z. o sociálnej pomoci v znení neskorších predpisov je rozhodovanie o poskytovaní opatrovateľskej služby originálnou pôsobnosťou obce,“ vysvetľuje mechanizmus prechodu kompetencii Ing. Flamíková. Zároveň dodáva, že tým sa však táto originálna kompetencia obcí občanom vzdialila, hoci pôvodný zámer bol službu občanom priblížiť.
Po l. januári 2003 Odboru sociálnej pomoci TSK doručili 10 žiadostí od starostov obcí, ktoré sa rozhodli prevziať opatrovateľskú službu späť do svojej kompetencie. Do stavu zamestnancov TSK od 1.1.2003 prešlo 352 opatrovateliek, ktoré sa starajú o 454 opatrovaných ľudí. Podľa informácie hovorcu TSK Ivana Krajčoviča, financovanie opatrovateľskej služby sa uskutočňuje v zmysle zákona 195/1998 Z.z. o sociálnej pomoc v znení neskorších predpisov, podľa ktorého krajský úrad poskytuje finančné prostriedky na úhradu výdavkov na poskytovanie opatrovateľskej služby vyššiemu územnému celku a prostredníctvom príslušného okresného úradu finančné prostriedky na úhradu výdavkov na poskytovanie opatrovateľskej služby príslušným obciam a kontroluje hospodárenie s nimi. Ako dodal, financovanie opatrovateľskej služby v roku 2003 zo štátneho rozpočtu umožňuje poskytovať túto službu v rozsahu roku 2002. O nových žiadostiach, ktorých bolo k 13. februáru doručených 6, bude možné rozhodnúť iba v prípade úspory pracovného úväzku opatrovateľky vtedy, ak opatrovateľskú službu ukončí.
Na našu otázku, či je vyriešená otázka vyplatenia januárových miezd opatrovateľkám, nás Ivan Krajčovič informoval: „I napriek veľkému úsiliu pracovníkov TSK nebude mzdy vyplatená piatim opatrovateľkám - dôchodkyniam. S príslušným okresným úradom ukončili pracovný pomer k 31. decembru 2002 a do termínu spracovania podkladov pre výplatu mzdy za mesiac január 2003 nemal Trnavský samosprávny kraj k dispozícii potrebné údaje na uzatvorenie pracovnej zmluvy. Pracovníci TSK požiadali telefonicky okresné úrady o zaslanie konkrétnych osobných údajov opatrovateliek, tie ich však faxom odmietli poslať. Pre nedostatok času sa problém nedal vyriešiť osobnou návštevou. Zvyšným 347 opatrovateľkám, medzi nimi aj takým, ktorých výkazy neboli včas doručené na úrad TSK, bude vyplatená mzda vo výške pracovného úväzku na základe pracovnej zmluvy uzatvorenej príslušným okresným úradom.“
Stránkové dni pre opatrovateľskú službu sú v pondelok, stredu od 8.00 do 11.00, poobede od 11.30 do 15.00, v piatok od 8.00 do 11.00, číslo dverí 417.
- jp -