Cesty samospráva kraja dostane, pozemky pod nimi zväčša nie
Na údržbu len štvrtinu peňazí
anuári 2004 od štátu do vlastníctva a správy doterajšie štátne cesty II. a III. triedy. S tým súvisí transformácia Slovenskej správy ciest. „Aj cesty I. triedy by mali postupne prejsť pod krajské samosprávy. Ak príde k uvoľneniu rozpočtových pravidiel, kraje budú môcť rozhodnúť, či potrebujú budovať cesty alebo opraviť školu. Dovtedy pôjde o účelovo viazané prostriedky,“ povedal Peter Gandel, námestník GR pre investičnú prípravu a výstavbu Slovenskej správy ciest (SSC).
SSC dostala v tomto roku na opravy ciest 150 miliónov korún, potrebuje o 600 miliónov korún viac. „Od 1. januára 2004 prejdú cesty II. a III. triedy, vrátane ich úsekov cez obce, zo štátu do vlastníctva samosprávnych krajov. Okrem cestného majetku prechádzajú zo štátu na TSK aj pohľadávky, práva, záväzky a majetok, ktorý slúžil na činnosť vnútorných organizačných jednotiek SCC, teda strediská správy a údržby. V súčasnom období je vypracovaný návrh dohody o prechode majetku, a s ním súvisiacich práv a povinností, zo SSC na TSK. V zmysle dohody s cestným a ďalším majetkom prechádzajú zo štátu na TSK aj činnosti, ktoré vykonávali vo svojom územnom obvode strediská správy a údržby. V súvislosti s týmito činnosťami je pripravený medzi SSC a TSK návrh mandátnej zmluvy o vykonávaní údržby ciest I., II. a III. triedy. Na základe spomínanej dohody od budúceho roka prejde zo štátu do vlastníctva TSK, podľa údajov cestnej databanky, 531, 716 kilometrov ciest II. triedy a 1058,052 kilometrov ciest III. triedy. Pripravované stavby ciest s rozpracovanou dokumentáciou, ktorých investorom je k 1. januáru 2004 SSC, a ktoré ku dňu účinnosti zákona NR SR č.416/2001 Z. z. neprejdú do majetku TSK len preto, že boli rozpracované, či rozostavané, prejdú do majetku TSK po dokončení týchto stavieb dohodou, uzatvorenou medzi ministerstvom dopravy a TSK,“ informoval nás hovorca TTSK Ivan Krajčovič.
Podľa vedúceho odboru dopravy a pozemných komunikácií TSK Ing. Rudolfa Kormútha, sa ako najproblematickejšie javí vlastníctvo pozemkov pod cestami II. a III. triedy, ktoré prejdú do vlastníctva TSK, nakoľko ich vlastníctvo je doteraz štátom vysporiadané približne len na 20 percent. Na základe pripravovanej novely zákona, ktorou by sa menil a dopĺňal zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov, nevysporiadané pozemky pod cestami II. a III. triedy prejdú do vlastníctva TSK po ich majetkovom vysporiadaní dohodou, uzatvorenou medzi ministerstvom dopravy a TSK, pričom majetkovoprávne usporiadanie pozemkov vykoná štát na svoje náklady a vo svojom mene. Podľa informácií redakcie THE však odhaduje štát usporiadanie vlastníctva k pozemkom pod cestami na 20 až 30 rokov. „Od 1. januára 2004 vznikne tiež nová organizácia, ktorej zriaďovateľom bude TSK, a ktorá bude centrálne riadiť doterajšie okresné správy a údržby ciest (SaÚ) v okresoch Trnava, Dunajská Streda, Galanta a Senica. Odbúra sa tým nadbytočná administratíva v doterajších okresných správach. Strediská zostanú výkonnými zložkami k zabezpečeniu konkrétnych činností pri správe a údržbe ciest,“ dodáva Ing. Rudolf Kormúth.
Ondrej KOLLÁR
---------rámček-----------------
Stav slovenských ciest v percentách:
+Cesty I. triedy - nevyhovujúci stav 23,9%, havarijný stav 2,1%. +Cesty II. triedy - nevyhovujúci stav 36,1%, havarijný stav 4,7%. +Cesty III. triedy - nevyhovujúci stav 30,2%, havarijný stav 4,6%.
Zdroj: Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, 2003.
------------------------rámček----------