Jednotné rovnošaty až od roku 2008
Práca mestského policajta nie je len o pokutách
ave 6 838 udalostí, z toho 5 316 priestupkov. Ešte začiatkom roka však v kruhoch mestských polícií i na verejnosti rezonovala otázka zachovania mestských a obecných polícií na Slovensku, pretože pripravovaná novela z dielne Ministerstva vnútra SR mala zmeniť vzťah obecných a mestských polícií ku štátu. Údajne na doporučenie Európskej únie. Viacerí starostovia i primátori sa vtedy vyslovili, že radšej polície zrušia, než by mali za peniaze samospráv suplovať prácu štátnej polície.
Novela s číslom 333/2003 je už od júla schválená a nadobudne účinnosť od 1. januára 2004. S akými výsledkami boli do nej zapracované pripomienky Združenia náčelníkov obecných a mestských polícií Slovenska sme sa spýtali zástupcu náčelníka MsP v Trnave pre výkon služby Mgr. Ivana Ranušu. „Ministerstvo vnútra sa snažilo urobiť úpravy jestvujúceho zákona O obecných a mestských políciách v štyroch oblastiach. V pôvodnom návrhu bola spolupráca mestských a obecných polícií s Policajným zborom SR (PZ) formulovaná ako povinnosť potvrdená nevýhodnou zmluvou medzi samosprávou a krajským riaditeľstvom PZ. Ak by ju samosprávny orgán nepodpísal, bol by sankcionovaný sumou 100 tisíc korún. Text zmluvy bol prílohou nadväzujúceho zákonného predpisu, ktorým mala samospráva na vlastné náklady poskytnúť na požiadanie PZ všetky sily a prostriedky na spoluprácu. Naopak, pre potreby samosprávy, to však nebolo podmienené. Tým boli porušené zásady pri tvorbe zmluvy, pretože z nej vypadla zmluvná voľnosť. Samospráva by ju podpísala pod nátlakom a nevýhodnú pre ňu. Ďalšou oblasťou bola úprava v poskytovaní vzdelávania obecných a mestských policajtov. Ministerstvo chcelo, aby boli policajti vzdelávaní v zariadeniach PZ a vytlačiť z tohto systému certifikované školiace strediská, ktoré doteraz poskytovali obecným políciám kvalitné vzdelávanie.
Práve na tieto oblasti vyvíjalo združenie náčelníkov vysoký tlak, aby bola novela pripomienkovaná a zavedené do nej zákonné ustanovenia, ktoré by vyhovovali mestám a obciam. Mylné boli vyhlásenia ministra Palka, že sa policajti nechcú vzdelávať, že nechcú spolupracovať so štátnou políciou. My máme záujem zvyšovať odborné vzdelanie pracovníkov a taktiež spolupráca s trnavskou štátnou políciou je viac než výborná. A to na báze zmluvy a dobrovoľnosti.“
Združenie náčelníkov mestských a obecných polícií sa s ministerstvom zhodlo len v jednej oblasti, a to v zjednotení uniformy a vzhľadu motorových vozidiel. Výmeny rovnošiat by sa mali realizovať až od roku 2008, aby nenaštrbili rozpočty samospráv. Združenie taktiež pripravuje návrh ďalšej novely, ktorou by sa zmenili praktické nedostatky vznikajúce s výkonom práce obecných polícií, na ktoré zákon v minulosti nepamätal. „Obecné polície nemajú tendenciu brať prácu štátnej polícii. Skôr potrebujeme legislatívne doriešiť nedostatky ako napríklad dokončenie zásahu mimo územia mesta či možnosť poskytnúť služby obecnej polície aj inej obci, ktorá na jej vytvorenie nemá potrebné prostriedky.“
V Trnave v súčasnosti pracuje 55 príslušníkov mestskej polície. Oproti trendu v okolitých štátoch, kde na tisíc obyvateľov pripadá jeden mestský policajt, je ich málo a trnavská mestská polícia by potrebovala zvýšiť počet na 69 príslušníkov, aby mohla plnohodnotne vykonávať svoju činnosť. Väčšina obyvateľov mesta si však myslí, že mestskí policajti sú tu iba na to, aby dávali pokuty za parkovanie. „To vôbec nie je pravda, ľudia sa na nás obracajú s rôznymi problémami ale nie vždy sa dá pomôcť. Občania si neuvedomujú, že policajt môže zakročiť pri porušení zákona iba v tom prípade, ak ide o priestupok či trestný čin. Vtedy je povinný zabrániť jeho vzniku či pokračovaniu. Nemôže však riešiť porušenia občianskeho zákonníka, u ktorých súd nevyriekol rozsudok. V tom prípade by sa policajt vystavil možnosti stíhania za prekročenie svojich právomocí. Priestupky sú presne definované zákonom a obecný policajt ich môže riešiť, objasňovať a sankcionovať blokovými pokutami. Občania často vidia našu prácu len vtedy, ak sankcionujeme porušenia zákona či všeobecne záväzných nariadení magistrátu Trnavy. Najčastejšie to býva za zlé parkovanie a za platené parkovanie v centrálnej mestskej zóne, ktoré jediné dokáže riešiť i tak neúnosnú statickú dopravu v centre Trnavy. Ďalšími priestupkami, ktoré každý deň riešime, sú napríklad priestupky voči majetku - krádeže v obchodoch do výšky minimálnej mzdy, priestupky voči občianskemu spolunažívaniu, verejného poriadku… Povinnosťou mestského policajta je zakročiť v prípade trestného činu, zadržať páchateľa a po príchode štátnej polície jej ho odovzdať na doriešenie. Ďalšou našou úlohou je aj asistencia pri zabezpečovaní poriadku na kultúrnych, spoločenských či športových podujatiach a nemalou úlohou je aj prevencia, ktorú úspešne a pravidelne realizujeme s cieľom zvyšovania povedomia občanov najmä v školských a predškolských zariadeniach, kde sa vzdeláva naša nová generácia.“
Gabo Kopúnek