Trpaslíci vyskočia na plecia obrom
Odtiaľ je totiž viac vidieť, čo sa deje so svetom
Trnava - delegácia, ktorá na pozvanie PSA Peugeot Citroen strávila týždeň poznávaním francúzskeho základného školstva a predovšetkým projektu Vyhrňme si rukávy.
PSA Peugeot Citroen má záujem v rámci výstavby novej továrne v Trnave zaviesť pilotný projekt na miestnych základných školách, preto okrem zástupcov ministerstva školstva do Paríža leteli riaditelia ZŠ Atómová Jozefína Hrašnová, ZŠ K. Mahra Jozef Gábor a ZŠ Vančurova Anna Čapošová. Práve na tieto školy padla voľba, že Vyhrňme si rukávy odštartujú. O projekte sa zhovárame s Ľudovítom Daučom, ktorý má ako poverený člen mestskej rady na starosti aj rezort školstva.
Na čo je projekt zameraný?
Z nášho pohľadu ide o vzbudenie záujmu detí na prvom stupni základných škôl a dokonca aj v materských školách o techniku a prírodné vedy. Vo Francúzsku, ktoré ho prevzalo z USA, už funguje jedenásty rok a je doň zapojených viac ako pätnásť percent škôl.
Navštívili ste niekoľko školských zariadení. Čo vás zaujalo?
V triedach, kde sme boli, sme poznali, ako projekt umožňuje rozvoj dieťaťa, zapája ho do objavovania predmetov a javov v prírode. Podporuje fantáziu a prirodzenú detskú vlastnosť zvedavosť. Vyhrňme si rukávy je zaujímavý tým, že sa vyučovanie prírodných vied zakladá na postupe vedeckého bádania, ktoré uprednostňuje získavanie vedomostí cestou experimentov a diskusie. Jeho garantom v tejto krajine sú ministerstvo školstva a akadémia vied, zainteresované je Medzinárodné pedagogické centrum, Vysoká škola pedagogická i Univerzitný inštitút pre vzdelávanie učiteľov.
Vyučovanie prebieha tak, že učiteľ upresní preberané učivo so žiakmi a podľa učebných osnov. Žiaci sami stanovujú hypotéza, konfrontujú svoje výsledky, robia množstvo zaujímavých pokusov a bádaní. Poznatky zaznamenávajú, veľmi málo používajú učebnice. Často a radi chodia do škôl v prírode, kde v svojich výskumoch pokračujú.
Z akého dôvodu má PSA Peugeot Citroen záujem preniesť projekt na Slovensko?
Verejnosť už iste vníma, že koncern vloží v krátkej dobe do troch vybraných stredných škôl v Trnave nemalé finančné prostriedky. Je to snaha zabezpečiť rast mladých ľudí s technickým vzdelaním nielen pre potreby továrne. Z tohto hľadiska možno projekt vnímať ako akúsi predĺženú ruku zámeru.
Začne sa „škola hrou“ na prírodovedných predmetoch na prvých troch trnavských školách už od septembra?
To určite nie, nábeh na projekt, ak sa ho slovenská strana rozhodne realizovať, bude zhruba päť rokov. Aj u nás si to totiž vyžiada spoluprácu akadémie vied a rezortného ministerstva, Slovenského pedagogického ústavu, vysokých škôl technického zamerania, mesta i ďalších inštitúcií a v neposlednom rade aj samotných učiteľov týchto predmetov. Program musí byť v súlade so štátnou školskou koncepciou, preto aj sa aj tam budú musieť urobiť určité kroky.
Z toho, čo sme vo Francúzsku videli, môžem konštatovať, že vyučovanie je zaujímavejšie, živšie a jednoznačne obohacuje dieťa. Pomáha mu pochopiť bežné prírodné javy. Veda a jej zástupcovia sú vnímaní v projekte ako obrovia, na plecia ktorých sa vyšplhá mladá generácia a tam získava nové poznatky. Verím, že sa nám ho, podobne ako v Poľsku a v Maďarsku, podarí s úspechom uviesť do praxe.
Dáša Ondrušková