Pôda pod Peugeot je dobrým obchodom
ot Citroen vzniká priemyselný park pre subdodávateľov budúcej automobilky. Na rozdiel od pozemkov pod samotnú automobilku, ktoré pred rokom kupoval štát, pozemky pod dodávateľský park kupuje poverená spoločnosť Trnavainvest – dodávateľský park (TDP) zo súkromných finančných zdrojov. Kým štát zaplatil vlastníkom pôdy namiesto zhruba desaťkorunovej úradnej ceny za meter štvorcový lákavých 1,3 milióna za hektár, teraz musel investor siahnuť do vrecka ešte hlbšie.
Ako informoval Ivo Šafranko, senior manažér spoločnosti Invest Trnava, dcérskou spoločnosťou ktorej je TDP, od novembra rokovali s viacerými vlastníkmi, ktorí sa neuspokojili s ich pôvodnou ponukou 130 korún za štvorcový meter. „Pre zachovanie rovnosti prístupu sme sa rozhodli kupovať pôdu za rovnakú cenu, aká tu bola pred rokom,“ uviedol Šafranko. Najvyššia požiadavka, s ktorou sa stretli, bola cena 1000 korún za štvorcový meter, čo znamená 10 miliónov za hektár.
Za takýchto podmienok by napríklad trnavská spoločnosť Železničná preprava, ktorá si podľa nahliadnutia do katastra v minulom roku kúpila okolo 6 hektárov pozemkov v lokalite parku, bezproblémovo prišla najmenej k 50-miliónovému zisku. Zaujímavosťou je, že táto „eseročka“ je dcérskou spoločnosťou ŽOS Trnava, kde je predsedom dozornej rady župan Trnavského samosprávneho kraja. Ako nám Peter Tomeček povedal, považuje obchodovanie s pôdou s cieľom zarobiť peniaze za bežnú prax. „Je to zaužívané i v krajinách Európskej únie a všade vo svete.“ Jedna z bývalých vlastníčok pozemkov v lokalite prezradila, že železničná spoločnosť od nej kúpila na jeseň pôdu po 150 korún za štvorcový meter.
„Rešpektujeme vlastnícke práva,“ zdôraznil aj Šafranko. Podľa jeho slov napokon dlhé trpezlivé rokovania s vlastníkmi dopadli k vzájomnej spokojnosti oboch strán. Neprezradil však, koľko spoločnosť TDP v skutočnosti za pozemky zaplatila. Netajil, že súkromný investor bol ochotný na istú veľkorysosť. Pripomenul však, že vláda prednedávnom pridelila dodávateľskému parku štatút významnej investície, čo dáva právo v istých prípadoch napríklad siahnuť aj k vyvlastneniu pôdy za úradnú cenu, v záujme ochrany záujmov investora.
Dodávateľský park vznikne na rozlohe najmenej 38 hektárov, niektoré alternatívy počítajú až s rozlohou 50 hektárov. Podľa Iva Šafranka, spoločnosť už odkúpila takmer všetky potrebné pozemky z prvej varianty. Samotnou výstavbou dodávateľského parku poverila skupina PSA konzorcium firiem, medzi ktorými je aj slovenská J+T Group.
- vk -