V článku sa dočítate
- Zapadáte do štatistík? Pozrite si priemerné mesačné výdavky jedného obyvateľa Trnavského kraja na jedlo, dopravu, bývanie, rekreáciu, cigarety či vzdelávanie
- Ako sme na tom ako národ? Kto sa oblieka za najviac peňazí a v ktorom kraji ľudia najviac šetria?
- Rozhovor s Danou Šedivou, primárkou trnavskej psychiatrie, o tom, čo všetko môžu spôsobiť finančné problémy
- Ste finančne gramotní? Viete, aká by mala byť ideálna a železná rezerva? Kde robíme chyby v hospodárení?
TRNAVA. Mäso, cukor, džem, med, čokoláda, cukrovinky, káva, čaj, kakao, minerálne vody, nealkoholické nápoje, ovocné a zeleninové šťavy. To sú potraviny, do ktorých investujú obyvatelia Trnavského kraja viac peňazí ako ľudia v iných krajoch.
Najväčší rozdiel je pritom vo výdavkoch vynaložených na kúpu mäsa – ročne naň minieme o 28 eur viac ako je celoslovenský priemer.
Vo výdavkoch na stravu a nealko predstihuje Trnavský kraj aj Bratislavský kraj a je na druhom mieste hneď za Trenčianskym krajom.
Doprajeme si
Výdavky vyššie ako priemerné majú obyvatelia kraja aj na alkoholické nápoje a tabak, oblečenie a obuv, domáce spotrebiče či na nákup a prevádzku osobných motorových vozidiel.
Naopak, menej peňazí ako priemer dávali podľa štatistiky z roku 2016 obyvatelia Trnavského kraja na ubytovanie v hoteloch, dovolenkové balíky, lieky, ambulantné zdravotnícke služby či elektrinu.
Najviac na pôžičky, najmenej na oblečenie
Trnavčania, ktorých sme oslovili, sa v otázke, na čo ide najviac peňazí z ich rodinného rozpočtu, viac-menej zhodli.
Rodina s dvomi dospelými a jedným školopovinným dieťaťom dáva podľa ich slov najviac peňazí na splátky pôžičiek, najviac dokážu ušetriť na oblečení.
„Dospelí si ho kúpia podľa potreby, najväčšie výdavky sú na oblečenie pre malú, ktorá stále rastie,“ hovorí Soňa.
Občas sa v ich výdavkoch objavia aj účty z reštaurácií, jedlo mimo domu si však doprajú skôr za odmenu, pretože pre piatich ľudí vyjde nepomerne drahšie ako doma.
Monika, ktorá s manželom vychováva dve školopovinné deti, označila za najväčší výdavok náklady na stavbu domu a na stravu.
Rovnako ako v predošlom prípade, ušetria na oblečení pre dospelých, ktoré kupujú oveľa menej ako v minulosti. Naopak, šetriť nie sú ochotní na kvalitnej kozmetike.