TRNAVA. Výstavy Rodný môj kraj v roku 2013, Múry rozdeľujú – Mosty spájajú v roku 2015 a naposledy, len pred pár dňami, medzinárodné sympózium Obraz duše – Imago Anima, venované 115. výročiu narodenia Teodora Tekela.
Všetky tieto výstavy majú spoločné to, že sa nielen konali v priestoroch, ktoré patria trnavskej Galérii Jána Koniarka, ale že medzi inými umelcami tu svoju tvorbu predstavil aj úradujúci riaditeľ tejto inštitúcie, Robert (Viktor) Němeček. Ten pôsobí aj ako aktívny výtvarník, ktorý svoje obrazy predáva.
Práve angažovanie riaditeľa môže podľa Michala Piška z Transparency International Slovensko vzbudzovať pochybnosti o etickosti takéhoto konania.
„Na štatutárov príspevkových organizácií zriadených župami sa zákon o konflikte záujmov nevzťahuje, preto v tomto prípade nemožno hovoriť o „konflikte záujmov“ zo zákonného hľadiska. Na druhej strane je pochopiteľné, že ak riaditeľ galérie financovanej z verejných zdrojov angažuje sám seba ako umelca, môže to vo verejnosti vzbudzovať pochybnosti,“ hovorí Piško.
Za vyslovene neetické považuje takéto konanie riaditeľka Nitrianskej galérie a predsedníčka Rady galérií Slovenska Renáta Niczová.
„Ja ako osoba, pretože na takúto otázku sa asi inak ako osobne nedá odpovedať, považujem účasť riaditeľa na takýchto akciách za neetickú a neprofesionálnu z hľadiska konfliktu záujmov,“ odpovedala Niczová na otázku MY Trnavských novín, či je podľa nej v poriadku, ak Němeček opakovanie vystavuje ako jeden z umelcov na spoločných výstavách v priestoroch galérie, ktorú riadi.
Odpovedi sa vyhli
Rovnakú otázku ako Niczovej sme adresovali samotnému Němečkovi, PR oddeleniu Galérie Jána Koniarka i hovorcovi Trnavského samosprávneho kraja, ktorý je zriaďovateľom galérie.
Kým riaditeľ galérie na mail vôbec nereagoval, hovorca župy Patrik Velšic sa priamej odpovedi opakovane vyhol.
„Riaditeľ Galérie Jána Koniarka nemal doteraz nikdy autorskú výstavu v priestoroch GJK,“ napísal Velšic. Podľa jeho slov vystavoval len v roku 2013 na spoločnej výstave Rodný môj kraj, kde kurátor Ľubomír Novotný zaradil Róberta Němečka v celkovej kolekcii 90 obrazov od 60 autorov.
„V súčasnosti vystavuje riaditeľ GJK tri obrazy v synagóge v rámci maliarskeho sympózia Homage Teodor Tekel. Medzinárodného sympózia sa zúčastnilo deväť autorov z ôsmich krajín a autor Robert Němeček operatívne pristúpil ako náhrada za srbského autora, ktorý odriekol účasť na poslednú chvíľu,“ povedal Velšic.
Keď sme mu pripomenuli ešte výstavu z roku 2015, ktorej sa Němeček rovnako zúčastnil, a opäť ho požiadali o jasné stanovisko zriaďovateľa, či v takomto konaní nevidí etický problém, do uzávierky nezareagoval.
Vysvetľovať má galéria
V prípade ako je tento, by podľa Piška mala byť práve galéria tou, ktorá sa má proaktívne a vo zvýšenej miere usilovať verejnosti vysvetliť, prečo k takémuto angažmánu došlo, na základe čoho bol spomedzi všetkých relevantných umelcov angažovaný práve riaditeľ galérie a aké sú podmienky tohto angažmánu.
„V prípade pretrvávajúcich pochybností môže mať totiž takéto konanie negatívny vplyv na dôveryhodnosť inštitúcie i jej zriaďovateľa,“ dodáva Piško.
Zvlášť, ak sa s menom Robert Němeček spája aj iná kauza, na ktorú sme upozornili ešte v roku 2014. Vtedy stránka galérie pod životopisom riaditeľa aktívne odkazovala na jeho súkromný web s obrazmi na predaj. Neskôr sekciu so životopisom kompletne prerobila.
Kniha o riaditeľovi
Napriek upozorneniam odbornej verejnosti je župan Tibor Mikuš, zdá sa, s Róbertom Němečkom spokojný. Venoval mu dokonca vrúcny príhovor v knihe Viktor, ktorú v náklade tristo kusov vydalo tento rok Žitnoostrovské múzeum v Dunajskej Strede.
To patrí rovnako ako Galéria Jána Koniarka do zriaďovateľskej pôsobnosti Trnavského samosprávneho kraja a za monografiu, venovanú Róbertovi Němečkovi, zaplatilo 4984 eur.
Podľa riaditeľa múzea ide o pilotnú publikáciu v edícii „Collection of Slovak Art“, ktorá približuje umelcov Trnavského kraja a ich činnosť. Hoci inú monografiu venovanú výtvarníkom múzeum za posledné roky nevydalo, v prípade Němečka sa do nej pustilo pri príležitosti jeho šesťdesiatych narodenín. Neprekáža ani to, že sa narodil a pôsobil v Bratislave a momentálne žije podľa dostupných informácií v Ivanke pri Dunaji.
„Robert Viktor Němeček s naším múzeom dlhodobo spolupracuje, priamo pomáhal pri príprave komplikovanej výstavy Korelácie v roku 2015 a v tom období aj zaradilo Žitnoostrovské múzeum do svojho programu na rok 2016 výstavu PaleoArt (ktorej je Němeček autorom, pozn. red.). Autor kolekcie PaleoArt je samostatný tvorivý výtvarník a to, že je zároveň i riaditeľom galérie, nie je prekážkou jeho výstavnej činnosti,“ reagoval na otázku, ako osoba Róberta Němečka súvisí s činnosťou Žitnoostrovského múzea, jeho riaditeľ Tibor Zsigmond.
Fotky zo súkromného archívu
Okrem Mikušovho príhovoru v monografii nájdeme aj kurátorský text Juraja Štaffu, vedúceho oddelenia medzinárodných vzťahov, protokolu a komunikácie Úradu Trnavského samosprávneho kraja, či obrazovú prílohu, plnú fotiek z Němečkovho súkromného archívu.
Za šestnásť eur si tak záujemcovia môžu napríklad pozrieť fotografie, na ktorých pózuje Němeček s priateľkou Danicou v Monaku, s priateľmi na farme Bolka Polívku či spolu s Danielom Bidelnicom, Jurajom Štaffom a Tiborom Mikušom pri obraze, na ktorom je Mikuš.