TRNAVA. V porovnaní s predchádzajúcimi rokmi je táto zima oveľa chladnejšia. S zatiaľ jedinou vážnou snehovou nádielkou si trnavskí cestári poradili, v súčasnosti ich najviac zamestnávajú najmä poľadovice. Cesty sa odhŕňajú podľa dôležitosti, ktorú stanovuje operačný plán. Ten schvaľuje mesto.
Použili už takmer polovicu zásob
„Zima v Trnave je chladnejšia ako po minulé roky. Zatiaľ sa vyvíja v medziach noriem," zhrnul Bystrík Stanko, riaditeľ FCC Trnava. Na sklade vraj majú momentálne približne 100 ton soli a 95 ton drte. Len v Trnave doteraz použili od začiatku sezóny asi 50 ton soli a 60 ton drte.
V Stefe Trnava evidujú dvojnásobný nárast výjazdov v porovnaní s predchádzajúcou zimou. Počas decembra minuli až 80 ton posypu, január zatiaľ nevyčíslili. „Hoci bolo zatiaľ iba niekoľko snežných dní a poľadovíc, bolo veľa lokálnych problémov, ako mrznúca hmla, ľad a podobne. Tie sa prejavovali hlavne v noci," opísal Marek Jelenek za spoločnosť Stefe Trnava.
Soľ a drť objednávajú obidve spoločnosti priebežne, nikdy vraj nie všetko naraz na celú sezónu. Nemajú na to skladové priestory. Navyše, ak ich neminú, po zvyšok roka zbytočne zaberajú sklad. Častejšie navážanie posypu sa na celkovej cene za údržbu vraj nijako neodzrkadlí.
„Oba posypové materiály sa dodávajú priamo do skladu, cena je pritom rovnaká počas celého zimného obdobia," ubezpečil Stanko. Ani v Stefe nenavozia pred zimou plný sklad. „Nevedeli by sme také veľké množstvo materiálu uskladniť. Za ďalšie, v prípade miernej zimy by nám tony materiálu zostali na sklade po zvyšok roka. Máme uzatvorenú zmluvu s dodávateľom, ktorý nám dokáže operatívne dodávať potrebné množstvá materiálu za vopred dohodnutú cenu," potvrdil Jelenek.
Nespokojní občania
Obe spoločnosti evidujú viacero nespokojných podnetov na údržbu od občanov. Podľa Stanka ich nahlasujú najskôr na mestský úrad, ktorý ich posiela ďalej. Po ich preverení vraj každý riešia.
Stretli sa aj s viacerými sťažnosťami adresovanými priamo spoločnosti. Najčastejšie ide o vyjadrenie nespokojnosti z nedostatočnej údržby.
„Žiadna technika nevie odhrnúť sneh z cesty či chodníka tak, aby zostali čisté a suché. Vodiči, ale ajchodci si musia uvedomiť, že sneh k zime patrí a je potrebné to rešpektovať a tejto skutočnosti sa prispôsobiť. Auto na zimných pneumatikách nemôže mať problém, keď sú na ceste 2 centimetre snehu," dodal Stanko.
Ajv Stefe zaevidovali viacero sťažností. Ľudia im telefonovali, písali email alebo to zverejnili na portáli- Odkaz pre starostu. „Nebolo ich veľa. Našou snahou je riešiť podnety od občanov bezodkladne. Je však nevyhnutné dodať, že v mnohých prípadoch ide o podnety, z ktorých je zrejmé, že niektorí občania nepoznajú systém zimnejúdržby komunikácií, ktorý stanovuje Operačný plán zimnejúdržby," doplnil Jelenek.
Starosti s vlhkým počasím a mrazmi
Najväčšie starosti momentálne robí cestárom mrazivé počasie. „Veľká oblačnosť, občasné mrholenie spôsobujú pri nízkych teplotách zľadovatenosť vozoviek. Vznik poľadovice nevieme predpokladať. Takisto ako ani jej lokalitu. Napríklad, 23. januára v skorých ranných hodinách spadlo 0,5 milimetra snehu. Následné mrholenie spôsobilo, že komunikácie sa šmýkali. Ale len v určitých lokalitách. Na Kopánke, na Hlinách a Vodární. V ostatných častiach Trnavy boli cesty iba mokré," uzavrel Jelenek.
ZIMNÁ ÚDRŽBA V TRNAVE
Trnava je rozdelená na dva rajóny. O jeden sa stará spoločnosť Stefe Trnava ( bývalý T T Komfort), patria sem napríklad sídliská Družba, Vodáreň, Hliny, Zátvora Linčianska, vrátane centra mesta a Modranky. Druhý rajón má na starosti zasa FCC Trnava, bývalá ASA, patrí sem Prednádražie a bývalé štátne cesty, ktoré už prešli do správy mesta. Ide o Trstínsku, Hospodársku, Rybníkovú, Hlbokú a ďalšie. Odpratávajú sneh aj z autobusovej stanice či zastávok.